vrijdag 23 mei 2008

Foniopaddy en zo


Nog een reactie uit Nigeria.

1) echte injera/teff-pannenkoeken maak je toch door gemalen teff met water te laten fermenteren tot een zuur beslag? Als ik dat doe met foniopaddy, krijg ik heerlijke zuurdesem, een zuur beslag. Maar zonder toevoeging van bloem en/of ei is het onmogelijk hier een pannenkoek van te bakken.
Komt dit doordat teff echt iets anders is dan foniopaddy of maak je injera ook met toevoeging van nog andere ingrediënten? Ik laat het beslag ongeveer 2-4 dagen fermenteren, afhankelijk van de temperatuur in de keuken.




Foniopaddy
Met Google is de botanische naam niet te vinden, wel dat de naam niet correct is.
Het is waarschijnlijk een ander plantengeslacht dan Teff, Eragrostis:



Injera / n'jera hier (nieuw venster).
En van Foniopaddy weet ik echt niks behalve dan dat het vogelvoer is...

2) Enig idee hoe je van teff een couscous-achtige substantie zou kunnen maken? Dat moet met foniopaddy ook mogelijk zijn, maar het lukt me niet. Het wordt altijd kleverig en plakkerig, prima voor de 'tuwo', de papballen die mensen hier graag eten, maar ik heb het niet zo op die kleefballen. Foniopaddy heeft een heerlijke smaak, vandaar...
Kleverig en plakkerig: dan zitten er te weinig gluten in. Harde / durum tarwe: veel gluten, patisserie-bloem: weinig gluten en daar kan je dan dus ook geen pasta of griesmeel van het zaad (couscous!) van maken. Dat zal het wel zijn.

3) Heel ander onderwerp. Weet jij hoe je zelf 'fermented Chinese beans' kunt maken van sojabonen? Ik maak zelf tempeh en tofu, maar vermoed dat je voor die bonen nog een bacterie nodig hebt.
Nee, geen bacterie. Je weekt soyabonen, kookt ze (erg lang moet dat), afgieten, uitspreiden, drogen. Dan veel zout erdoor, echt veel zout, en knoflook. En laten rotten maar.
Zie ook hier.

Groet, L.