dinsdag 27 mei 2008

Wekelijks mengelwerk


1] Inderdaad, (in Nigeria wonende L.), dat koeiehuid-recept had ik al gepost. Maar weet je, ik dacht bij NRC, zocht daar, niks dus.
Hoe dan ook: hier (alle links in nieuw venster dus).

En ja, andere Ibo recepten heel welkom, koeiehuid of geen koeiehuid. Die oren dus ook graag.
(Herinner me dat er jaaaaaren geleden iets met die Ibo was en dat er een grap ging, vergeten, over Wim Ibo. Herinner me wel de grap "Kent u de three woman? Wim Kan, Wim Ibo en Wim Sonneveld"

Die Ibo / Igbo zijn toch die lui met die ziektemaskers? Halfzijdige verlammingen en zo?



(Dit is een "gewoon" Ibo masker.)

2] Vertelde mijn accountant vanavond over die belasting over die belasting (zie gisteren).
Wist hij niet maar kende er nog een. Auto + BPM en over het totaalbedrag BTW.

3] Eetclub volgende keer. Kleine verandering ivm. aangeboden spul, en verder was ik vergeten dat we nu weer één voorgerecht krijgen en kaas + na.
Thaise gedroogde inktvis (diverse soorten) en idem mango als borrelhapje.
Artisjokken met room-Noilly Prat saus.
Bacalhao uit de oven met aardappelem, tomaten, champignons, zwarte olijven en platte peterselie.
Franse kazen.
Nagerecht met kastanje-puree. Wordt nog over nagedacht. Suggesties welkom.

4] "Exotische" EU-landen zouden wat meer aan de beurt moeten komen, hoor ik uit het veld.
OK. Estland hier.
Wordt vervolgd.

5], PJ.
La mala hierba nunca muere, die kende je al denk ik. Onkruid vergaat niet.

Brandnetelsoep
Smelt een flinke klont boter en maak daar een roux van.
Kruid met peper, zout, laurier, tijm, nootmuskaat en kruidnagel.
Maak er een dunne soep van met flink kokend water, en doe daar flink brandnetelbladeren in (gebruik zoveel mogelijk jonge bladeren).
Kook tot de bladeren zacht zijn, en maak ze kapot met een staafmixer.
Proef op zout en peper (gebruik in plaats van zout eventueel Marmite
of Oxo of Viandox) en klop er nog een met room losgeroerde eierdooier door.
En je moet weer kaas meebrengen. Franse dus. Mail nog wel.



Époisses

6] Je kan wel merken dat BlogSpot van Google is.
Gisteren zette ik er die wormenkaas-reactie in en als je vandaag een Google doet op wormenkaas dan staat die posting van het blog op de eerste Google pagina.

7] Vandaag
Frade (hier), wok-groenten (+ ei en knof opgebakken) en geraspte geitenkaas. + madera en sambal oelek.
En over Sambal oelek gesproken: dat gebruik je in de keuken, niet op tafel. En daarvoor is die van de Aldi perfect. Super "droog" en fors heet.