woensdag 16 juli 2008

En ja, verdomd,


Die vrouwen hebben het overgenomen.

Marieke!
De eerste batch olijven smaakt na een uur in uw mengsel van olie, zout, citroenrasp en -sap al zovele malen beter dan ooit.
Dat het zo simpel kon zijn om de olijven niet meer te laten wenen, had ik niet gedacht!
Dank!
Diny
(of Diny of ...)(niet vervelend bedoeld! Gewoon leuk!)

Maar nou ff een vraag.
Wat voor olijven gebruiken jullie? Ik bedoel: verse of geconserveerde? Verse of al gepekelde?
Ik heb een paar recepten (ook?) om gepekelde olijven op te peppen, en heb daarnaast enige ervaring met het pekelen van olijven. Grote plank met allemaal spijkertjes erin, ze erover heen drukken en dan in de pekel.
Ik denk dat Diny (of ...) het heeft over verse (ze wenen) en Marieke over gepekelde.
Corrigeer mij indien gewenst!

Ik zocht (in enkele talen) op verse olijven. Geen resultaat.
Vond wel dit:



Focaccia met olijven. Mooi.
Het mooiste brood, van dat soort, vind ik overigens fougasse.
Die prachtige film uit 1938, La Femme du Boulanger, de vrouw van de bakker, daarin zie je hoe dat wordt besteld. Komt er 's avonds een visser langs met wat gezouten ansjovis en die bestelt dan voor de volgende ochtend vroeg een Fougasse met die ansjovis. "Ook met olijven?" -"Jaja!".



Fougasse en Focaccia zijn natuurlijk verwante woorden. Net als Ciabatta en Chapata. En Chapati!



La Femme du Boulanger



Het ziet er misschien niet zo uit, maar neem van mij aan dat je uit je stoel valt van het lachen.
Kopieën kunnen bij mij besteld worden.
Overigens ook van alle films van Tati.