donderdag 24 juli 2008

Kruisbessen


Is nu weer de tijd.



Je hebt ze zo



en zo



Had ze in de tuin, vol doorns dus moeilijk te plukken dus vol opengebarsten en naar beneden gevallen bessen en zo en vol wespen dus.
Mijn opa deed dat mooier. Die had in twee grote potten een 1,5 meter hoge rozenstam staan met daarboven op een prachtige kruisbessenkroon. Een witte en een rode.

Geen recepten voor kruisbes want ik vind ze veel te lekker om zó te eten.
In het NRC-blog (zie Blog links aan de linkerkant) staat er wel een, enkele dagen geleden (klik op Archief).

Kroezels noemden we het in brabant. Gooseberries in het Engels.
Vrienden in de Médoc hadden een struik; dat was een van de bezienswaardigheden van de omgeving. Kennen ze daar niet.



(op een of andere manier geloof ik hier niet in, wat smaak betreft)

Graag een echt mooi recept met kruisbessen. Niet dat ik Janneke's recept niet goed vind, ik bedoel een recept, waarschijnlijk zonder te verwarmen, waarin de oorpronkelijke smaak stand houdt.



(en in deze Charlotte geloof ik niet wat uitvoering betreft; daar hebben ze een stuk uit gesneden en die bessen erin gelegd)