zaterdag 2 augustus 2008

Marieke, alweer


Maar bedenk dat ik met Diny een grote post aan het voorbereiden ben. Gaat echter met Afrikaanse snelheid...

Soms beleeft ge zaken nog intenser, wanner ge ze in een contrast plaatst. Dat gaat zeker op voor culinair genieten. Tijdens een tracking in ’'76 door de Schotse Hooglanden, zagen we dagenlang geen mensen en aten uiterst sober. Maar toen we met de ferry (nu een brug) van Isle of Skye in Kyle of Lochalsh aankwamen zagen we daar een mooi wit hotel aan de haven. Behoorde tot de British Transport Hotels, maar was niet voor truckers. De enige plaats waar bediening op discrete afstand achter onze stoel bleef staan. Beetje gênant. De Franse kok riep niet, maar zong zijn bevelen in de keuken. Het kostte ons een vermogen. Men stond er op onze rugzakken naar de kamer te dragen. De kreeft en de vis die we er aten werd levend getoond. De week er na leden we weer ontberingen in ‘the Highlands’ met melkpoeder, macaroni en potjes tomatenblub en tabletten bouillon.
Mooi leven toch!



Skye ferry

Afgelopen week een zeer schoon initiatief uitgeprobeerd in Zeeuws Vlaanderen. Paal-kamperen. Niets van doen met 'pole dancing'. Alhoewel ik in de volgende ochtend er in mijn blootje bij stond.
De relatie met paal ontgaat me...



Hoe moet je daarop nou kamperen??

Er staat op een plekje in de vrije natuur alleen een waterpomp. Water niet geschikt voor drinken, maar ge kunt er u mee wassen en koffie zetten. Er mogen maximaal drie tentjes staan. Auto’' en campers kunnen er niet komen. Voor de diehards dus en de Grande Randonée lopers.
Maar na twee dagen kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Auberge des Moules in Philippine.




Auberge des moules
Heeft iets erotisch. Misschien meer nog als je er twee mosselen bij denkt...

Nog te vroeg voor moules parquées (rauwe)
Heb ik veel in Antwerpen gegeten. En ook Chinuuzekluute. Kent gij dat? Hier (uiterst trage site en alle links in nieuw venster) maar wat niet klopt: het zijn zeeslakken; escargots de mer. Bulots.



maar niet voor gegratineerde mossels en verukkelijk verse oesters (0000). Daarna een kreeft Thermidor,



Tsjonge; eerst 's morgens in je blote kont buiten staan en dan 's avonds kreeft Thermidor eten...

en daarna een nagerechtje met nu eens geen Eiswein of Franse dessertwijn, maar een zeer bijzondere Sherry. Maarten, die oude zuipschuit, weet er waarschijnlijk weer alles van. We mochten een flesje tegen kostprijs over kopen. Misschien heeft Maarten tips wat er bij te snoepen. Lang zal hij niet leven. Ik bedoel niet Maarten, maar de Lustau, East India, Solera Sherry.



(Foto's, zoals in het algemeen, in onderlinge samenwerking.)

Ja, vreemde naam, maar voor de kenners bekend. Hier.
Heb het wel gedronken, maar dat schiet niet echt op want ik ben geen sherry-tiepe.

Maarten,
in het vuur van het schrijven druk ik me wel eens bout uit... (of is het bot?)
Vervang maar vlug 'ouwe zuipschuit', hetgeen sympatiek bedoeld was, door gourmand of kenner...
Prettige dag,
Marieke


Nee dus want het is compleet terecht.
Maar het is wel bouD!

En nou ga ik naar me nest.
Morgen F1!