zondag 24 augustus 2008

Marieke nu


Mail 1

Als ge het over ‘den Anvers’ hebt, dan moogt ge nooit de Elixir d’'Anvers vergeten.

Nee, die was ik dan ook niet vergeten! Zie hier (alle links in nieuw venster).

Wij kregen als kind al een borreltje met Nieuwjaar, en het schijnt ook goed te zijn tegen kolieken bij paarden. Gelukkig nog steeds verkrijgbaar. Een ander likeur dat zeer populair was (helaas: wàs), was een likeur van Bols: Monastique.

Daar kan ik geen plaatje van vinden.
Heb wel uw Elixer-plaatjes:



Als ge vroeger naar Sluis of Hulst ging, dan dronken daar de Belse madams een ‘Monastiekske’. Bols is er er lang mee stopt, maar begin dit jaar kwamen we in een Zeeuws-Vlaams café een fles met een restje tegen. Voor mijn maman dus!



Nog een Elixer

Ander mooi Antwerps gezegde. “Meej gjéél Aantwèrpe, mor nie meej maai!” Vertaald: Ge kunt iedereen zot maken, maar mij niet!
Ik heb het zeer druk met vrijwilligerswerk, vandaar een korte radio-stilte, maar ge kunt op mijn bijdragen blijven rekenen. Tenminste... als het slecht weer blijft. Ik heb een schone serie over de slacht van onze boerenhanen, met mooie plaatjes. Overigens is die foto van dat glas Elixir d’'Anvers met dat decolleté niet zeker van ‘maai’. het gaat om het glas waarin ge een ijsklonte zite; hoort zo.


Decolleté? Oh, dat uiterst kleine streepje...



Mail 2

Ik heb lang getwijfeld over het plaatje "Het appeltje van Eva", want ik vind dat sex reeds te veel in reclame, tv en internet domineert. Maar toch vond ik het een schoon plaatje. Als kind vroeg ik me al af, wat er nu met dien appel van Eva aan de hand was, dat Adam die zo gaarne wilde hebben. Ik eet graag appels, maar dat ge daar nu de hemel op aarde mee wilt verliezen, dat vond ik toch maar vreemd. Maar gelijk als met zoveel parabels is het gebruikte beeld het zinnebeeld (letterlijk) voor iets anders. Als Adam een man was, dat viel hij natuurlijk nooit voor zo'n dom appelke, maar voor geheel wat anders, waar misschien toch ook wel een beetje hemels genot aan verbonden was... Daarom vond ik het plaatje van dit appeltje van Eva mooi, en ik bedoel er niets gemeens of ordinairs mee. Maar excuses als ik er misschien een preutse madam mee kwets. Voor de heren ben ik niet zo bang. Marieke.



Marieke, ik ben ooit een Amerikaanse Yahoo group over koken uitgeflikkerd omdat ik het had over Extra Vergine.
En overigens hoorde ik ooit een Duits studentenlied. Weet niet waarom ik daar nu op kom. Küssen ist für junge Leut' / Zuschaun für die alten.

Mail 3

"Blue Band werd in België geïntroduceerd. Was geen succes. Ze konden dat strikje niet loskrijgen..."
Dat heb ik ook eens met een Hollander meegemaakt. Ben er toch maar mee getrouwd...
Overigens kunt ge bij de Delhaize kopen: Vlaamse boerenboter, Ardeense boter, Beurre de Normandie etc.


Ge hebt volledig gelijk met uw insinuaties.
Kijk, ik heb drie maal een catering gedaan met Holt, boodschappen deden we dan oa. bij SuperdB hier (AH is goedkoper maar SdB heeft meer en ze zetten het ook voor je klaar met de bon al erbij). Maaruhh, eerste keer bestelde ik boter, kreeg Becel; tweede keer "echte boter", kreeg margarine. Ja, goeie boter, daar schort het hier aan. Grote AH heeft Normandische; niet slecht maar niet echt.

Margarine-eters? Daarvoor moet ge in het zuivelland Nederland zijn. Daar is boter zo exclusief, dan men niet praat over 'boter', maar over 'echte boter'...

Ja, dat zeg ik dus net... Een ramp madame...



Normandische boter



Nog een keer Normandische boter

Uw laatste bericht, Filet Ámericain en Canibale / Tartare houd ik voor morgen.