donderdag 28 augustus 2008

Paling in het groen (2) (Marieke)


Is reactie op dit (alle links in nieuw venster!).

Mooi recept van Maarten. Ontbreekt eigenlijk niets aan. Maar iedere kok doet het ‘iets’ anders. Het belangrijkste verschil: ik bak de paling niet, maar kook ze al dente. Veel minder vet, en schoondere paling op uw teloor. (Bord)

Verder kap ik de geblancheerde groente op een plank en stoof ze niet kapot. De paling wordt nadien wel gestoofd in de groente, waar ik weer geen salie, maar wel wilde spinazie en citroensap aan toevoeg. Paling in het groen beschouw ik (zoals b.v. Gentse waterzooi)

(Oei; dat bedoelde ik toen ik bij die "in het groen" kip vermeldde. Ik bedoelde natuurlijk Waterzooi met kip...)



(Paling in het groen. Marieke. Hebben we die foto al niet eerder gehad?)

als een mooi culinair gerecht, dat door zijn populariteit ten onder gaat. Vrijwel nergens krijgt ge nog echte krekenpaling met een lichte grondsmaak (hoort zo; kweekpaling smaakt naar niets); en vrijwel nergens kent men een verse bereiding van ‘het groen’, maar maakt de horeca gebruik van kant en klare potten ‘blubber’.
Wie kweekt er nog zuring? Welke groenteman of super heeft zuring en kervel? Overigens een ‘doorgestoken’ (passevite) kervelsoep met croutons… Wie maakt dat nog?
Dit is nu de teloorgang van de mooie keuken; eerlijk koken wordt u onmogelijk gemaakt.


Als ge op deze link klikt,
(Werkt niet; zet de links er voortaan gewoon als tekst in!)

dan zie ge mijn palingrecept. Veel werk, maar ge zult content zijn. Inderdaad was ik de term ‘preparé’ vergeten; het woord zegt het al: geprepareerd, en het is smaakvoller en plezanter dat zelf te doen.

Waterzooi nu.



Met kip.

Eigenlijk hoort de vloeistof op boerenbrood gegoten te worden en dan de rest daarover storten.



Lijkt op Sopas Mallorquinas, Majorca dus
Bak in olijfolie ui, knoflook, stukjes sperzieboon en prei.
Doe er wat stukken stevige tomaat bij en fijngesneden kool; braad goed aan, op hoog vuur en steeds omscheppend.
Kruid op laag vuur met nootmuskaat, kruidnagel, peper, zout en hongaars paprikapoeder of Spaans (Ñora) of half zoet half pikant.
Doe er groentenbouillon bij en kook er doperwten en spinazie in gaar.
Eet eerst de soep.
Leg in een ovenschotel flinke sneden boerenbrood, schep de groenten daarover, giet er wat van de soep over en wat olijfolie, en laat goed warmen in een hete oven.



Waterzooi met paling hier



Gentse Waterzooi.
Marieke zorgt ongetwijfeld voor het recept...