donderdag 28 augustus 2008

Wichters again


Want daar hadden we het laatst over. (Alle links in nieuw venster hier!)



Overigens gaat het hieronder over de blauwe, waarvan ik geen foto kan vinden.

De druppruimpjes hebben het af laten weten dit jaar. De vorst in hun bloeifase is hier debet aan. Wij hebben geen wichtersbomen in onze tuin staan. Las wel in een artikel van het Dagblad v.h. Noorden d.d. 19 augustus getiteld: Waar houden de oude Wichters zich verstopt? (Ja, ook gelezen.)

Ja, het is inderdaad iets anders. Druppruimpjes zijn kleiner dan wichters.
Kan geen foto vinden (zouden jullie die eens willen maken M/P?!) maar ergens hier staat er wat over, ik bedoel: zie onder.

(Over pruimen gesproken:



Reine Claude, mijn favoriet voor rauw. Ook een soort Wichters, toch?)

Het volgende.
Jan de Boer van Stichting Wrâldfrucht (hier) vermoedt dat er nog veel Wichterbomen m.n. in het Westerkwartier staan. Deze pruimensoort was hier zo populair omdat de mensen in deze streek niet veel verdienden.
De Wichterboom vermeerdert zichzelf via de wortels van de moederplant. Ons druppruimpje trouwens ook. Cultuurpruimen uit de winkel komen van geënte bomen.
Veel kinderen kregen vroeger als ze het ouderlijk huis verlieten, een jonge Wichterboom mee van hun ouders.
Dus plant een Wichterboom in je tuin i.p.v. er een kattebak van te maken ( = de hartekreet van Jan de Boer ).
Ook vanavond zullen wij niet aanzitten aan de mosseltafel. De laatste tijd al veel mosselen gegeten omdat we ze erg lekker vinden maar vooral omdat we het druk hebben. Een mosselpan op tafel is snel gepiept.


Ja, die mosselen gingen niet door (ik meldde dat alleen aan wie zich opgaf); Bommen Berend, Nooorderlicht etc.°. Slechts drie aanmeldingen. Hadden wel de afspraak dat het zelfs met twee zou doorgaan maar W. wilde dat niet. Pissig natuurlijk omdat ie moet werken!-)
Dank P. & M.!

(En alweer over pruimen gesproken: Mijn favoriet



voor jam en chutney, Reine Victoria.)

Nog wat over witte wichters trouwens. Wat betreft Zuidhorn dan.
Lisdodde in, eerste weg links, rechts naar speeltuintje en dan daar ergens achter of zo.
Als ik lieg, lieg ik in commissie.

(En nogmaals over pruimen gesproken: Kwetsen hier. Mijn favoriet voor gebak en eau de vie. Nou ja, die eau de vie op mirabellen na misschien...)



Overigens vertelde iemand vanavond dat zijn oom zeven wichters had. Maar dat betekent (noord Drents) zeven dochters.