maandag 4 augustus 2008

Wullocks van Marieke


Wullocks
Ge schreef dat ge bluft met uw kennis. Klopt! Ik mis in uw verhaal de echte zeeslak van de Vlaamsche volkskeuken. De Wullock. En die gelijkt niet op het plaatje van uw zeeslak. Die staan lang te pruttelen op een vuurtje met groenten, en vormen een bekende, maar taaie lekkernij, waarvoor ge een sterke maag moet hebben. Het gelijkt wel caoutchouc.
Ja, maar welk plaatje dan dus??
Ik bedoel niet krukels, niet bigorneaux maar hier (alle links in nieuw venster)

En ik zou "er een beetje naastzitten met mijn slakken"?
Sure...
Gij stuurt mij dit:



Nou, dat is dus de Brusselse Chinuuzekluut. En die wordt precies klaargemaakt zoals gij hierboven schrijft. + cayennepepertjes.

Op Wullock vind ge trouwens niks, op Wullok wel: hier



Wullok, wulk dus in het Nederlands. Buccinum undatum.

Misschien vergist ge van naam, en bedoelt ge dat met uw ‘Chinezenkloot’.
Wullocks, net als garnalen en paling zijn aaseters. Bekend zijn de verhalen, dat wanneer een drenkeling of vissersman gevonden wordt, hij onder de wullocks zit. Mijn vissersfamilie uit Heist draagt/droeg, nu mode, al vroeg een gouden oorring. Vroeger was dat, als zij aanspoelden en niet konden worden geïdentificeerd, ter betaling voor de begrafenis. Daarnaast breiden de vissersvrouwen een familiepatroon in hun trui. Wol breekt niet zo snel af, en als het lijk onherkenbaar was, kon men aan het patroon de familie een de vissersplaats herkennen. Midden in Heist staat er een zeer schoon kapelleke ter ere van de verdronken vissersmannen. Ge krijgt een brok in uw keel als ge ziet hoeveel jonge gasten daarbij zijn.


Prachtig Marieke!



Visserskapel Heist

Tot slot.
Aanvulling op Wullock
De "bigorneau" (klein zeeslakje of alikruik) is het kleine broertje van de "bulot" (= wulk - in het Vlaams: wullock)"
Waw (!)
Marieke


Uhh, volgende discussie misschien. Ik vraag me dat af. Ik vraag me af of een bigorneau kleiner of even klein is als een kreukel.
Billen bloot?
Waw!