zaterdag 13 september 2008

DEDIKKEVANDAM (L 2)


Ik becommentariëer het hier van letter tot letter.
Omissies meld ik alleen maar als ik ze essentiëel vind (nee, laat ik dit afzwakken. Wat ík erbij gezet zou hebben). Niet tussen haakjes: fout.

(Lamsoor)
Zie hier (alle links in nieuw venster).

(Lardo)
Gezouten Italiaans rugspek, vetspek.



Ook wel Salo.
Film van Pasolini heet ernaar. [Gelul, bleek later]



Ook in Rusland. Dat spek dan dus.



Laurier
Familie van de avocado, dat klopt, en familie van de kaneel, wat niet klopt. De (genoemde) Indische laurier, "Daun / Daoen Salam" (maar zie hieronder) is daar familie van, niet de gewone laurier.
Trouwens Daun Salam is niet de Indische laurier, maar de India's laurier, Cinnamomum tamaka, ook C. tejpata. (tejpat, tejpat, tejpata, tamalpatra):



Echt Indonesische "laurier" is Syzygium polianthum:



Verder heb je ook Californische laurier:



Umbellularia californica, ook Lauraceae, net als de gewone laurier.

Vroeger deden ze laurierblad bij gedroogde vijgen. Nee, nog steeds. Je kan geen "witte" Griekse vijgen kopen zonder dat er laurier bij zit.

Ik werkte ooit op een schip, de Avanti,



kreeg de kapitein een laurierblaadje in z'n keel. Zeg ik "Ik zat ooit op 'n schip en daar is de kapitein bijna in een laurierblaadje gestikt". "Ja" zegt ie, "dat weet ik. Dat was ik".

Mooi recept trouwens:
Macaroni met lauriersaus. Naar Sophia Loren.
In olijfolie hamvetstukjes uitbakken en uit de pan halen.
In dezelfde pan wat fijngesneden ui en wat wortel aanbakken, wat vet afgieten, wat boter erbij en daarin stukken tomaat en stukjes knoflook bakken.
Prakken, rode wijn en bouillon erbij, en inkoken met veel verse laurier.
DEFDIKKE heeft gelijk; droog spul = + verse laurier, nat spul + gedroogde. Vergelijk foelie (nat spul) met nootmuskaat (droog spul).
Op smaak brengen met marsala en room, en proeven op peper en zout.
Serveren bij macaroni van harde tarwe, met de spekjes.