woensdag 1 oktober 2008

Eetclub oktober 2008, volgende dus


en voor mij voorlopig de laatste...

Borrelhapjes
Als het allemaal lukt brengt H. uit Alicante Mojama [uitspr. mochÀmma] mee.
Zie hier (alle links in nieuw venster).
Mocht eea. onverhoopt niet lukken dan maak ik escabeche [escaabÈtsje] van sardien. Escabeche: ingemaakt met groenten en azijn (welk essentieel ingrediënt onze -Dagblad van het Noorden- culi-journalist Hermus vergeet te vermelden; maar ja, die schijft ook dat je olijfolie perst van zwarte olijven...). Kan ook met overjarige patrijs. Search the blog.

Voorgerecht
Eén voorgerecht, want we hebben kaas.
Ossestaartsoep van Hooglander, met madera en in die madera gewelde gele rozijnen. Is eigenlijk een saus voor runder- of kalfstong, maar dat wil ik jullie na die lamskop niet aandoen.
Kan ik niet of niet voldoende ossestaart krijgen dan wordt het Brabantse (rode) wijnsoep met gort (geen plaatje te vinden).



Ossestaartsoep met asperges. Goed idee!

Hoofd
Lapin à la Bordelaise, konijn op z'n Bordeaus, of hoe schrijf je dat. Bordeaux's?
Kregen twee joekels van konijnen van Hilbrants, die slager uit Paterswolde.
Mooie stukken eraf snijden, bewaren, rest hakken, bouillon van trekken, koud laten worden, vet eraf scheppen, daarin linzen koken met soepgroenten.
Geen plaatje, behalve deze mongool:



En nou we het over Hilbrants hebben, dan even over die paté die ik er maakte.
Je bakt een soort klein Hamburgertje van het "deeg" voordat je het in de bakken doet en in de oven zet. Om op peper, zout en smaak iha. te proeven. Al zeg ik het zelf: die maak was zo goed dat niemand eraf kon blijven.
Edoch. Hij heeft de paté op zijn manier gebakken, lang en laag. Dan blijft het vet erin (minder gewichtsverlies) en vet vinden de mensen lekker. Ja, maar een ding. De leversmaak was prima, maar de vleessmaak was door het vet gemaskeerd.
Op mijn manier bakken (180, kort, dwz. totdat prikken geen rode vloeistof meer geeft) geeft een rul resultaat met lever- én vleessmaak.

Konijn wordt geserveerd met Taklia, Egypte: wals korianderzaad, knof en grof zeezout; bak in olijfolie.
Dat konijn en Egypte brachten me in herinnering dat ik ooit ergens op Sumatra, ontwikkelingshulp, een projectje, proteïne-voorziening, opzette, konijnenfokkerij. Eenmaal op gang werd het een fiasco want de imam zei dat konijnen familie van het varken zijn. Die domheid doordenkend kan je zeggen dat die imam dat ook is.

Kaas
Geen idee nog. PJ, zet je schrap. Ideeën welkom.

Nagerecht
Vanille-ijs (als ik er tijd voor heb: zelf gemaakt) met Suze. Likeur van wilde gentiaan-wortel. Hebben we nog een halve fles van.



Mannen, geen Google op Suze doen want dan krijg je óf ruzie met je vrouw óf een hartaanval. Of beide, dat kan natuurlijk ook...

Probeerde vanavond een puzzel op te lossen. "Nederlands dichter". Kopland paste erin, Achterberg niet. Herinnerde me wat. Woonde in Utrecht op een kamertje in de Beukstraat of Boomstraat, die buurt. Twee trappen op, vlondertje, kamertje. Om er later (serie artikelen over Achterberg in Trouw) achter te komen dat Achterberg op dat vlondertje zijn hospita heeft doodgeschoten. A. zat achter de 16-jarige dochter van zijn hospita aan en die hospita kwam zich beklagen.



Een meid van 16 schiet niet op als je in de 50 bent. Hier spreekt een ervaringsdeskundige, vrees ik...

Directeur

Vanmorgen heb ik hem zien fietsen door de lanen.
Zijn bril flikkerde in de zon.
Er schoot een scherpte door mijn ingewanden,
omdat hij mij gevangen houden kan

zoolang hij wil, want duizend wegen leiden
naar Rome, één verkeerd gekozen woord
staat nog dezelfde avond in 't rapport
en blijft bewaard tot aan het eind der tijden.

Onmacht en rechtloosheid ontbinden
de ziel, die langzaam onpersoonlijk wordt.
Zoo zal ze beter passen in het blinde
systeem van kaarten, dat zijn tafel torst.

Verraden krachten richten zich op deze
mensch met het eenige tekort:
dat hij mij zoolang zal genezen
tot ik een ander word.


Mooi gedicht, maar misschien allemaal niet zo'n slecht idee als je je hospita vermoord hebt.
Heel cultureel Nederland (zie die Trouw artikelen) stond erachter dat hij een speciale, lichte behandeling zou krijgen. Als groot dichter. Tsja.

Die Hospita doet me trouwens een gedicht van Scheltema herinneren.
Breek er je tanden op! De titel is een tip.

HOSZ PITA

Hosz pitá
Aggou jehosz pitá
Dik kesgom melmettun toet
Hosz pitá
Tibesz tehosz pitá
Di debedde vóron sdoet.

Segge seffe, worruwáck kurdán
Mottu nogwa tvan debáck kurdán
Mottu melluk, mottekág gullán
El ke óg tente sél lufte dön.

Hosz pitá
Aggou jehosz pitá
Prut tult saggies inpro teszt
Hosz pita
Tibesz tehosz pita
Assun föt wattisz gepeszt.

Ar mesgápe, ag dabbèn nusze
Evvesgélde, èndan rèn nusze
Joggi spesz te, jadac kèn nusze
Elluc jariszte sél lufte dön.

Hosz pitá
Aggou jehosz pitá
Mettut boeki indur hand
Hosz pitá
Tibesz tehosz pitá
Sta tze ná stme ledi kant.

Segge seffe heppusén tedan,
Aste gék, kwort kom purrén tevan
Wat teppic kan distudén tepan
El kèmaan tweer de sél lufte dön.

Hosz pitá
Aggou jehosz pitá
Evvetrot sénmet tun lag
Stontze dáar
Tibesz tehosz pitá
Natéc samen mette vlag.


Succes!

Het staat in een heel mooi boekje, Nederlandse Nonsense Poëzie of zo'n soort titel. Heb het al ingepakt.

Ik zit mij voor het vensterglas
Ontzettend te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
Dan kon ik samen spelen.


Bomans (ik citeer dus uit het hoofd)