zaterdag 20 december 2008

12-12


Vergat gisteren te vertellen dat ik, op weg naar die echografieën, meer dan 20 minuten de gendarmerie achter me had. Dat rijdt niet lekken want met die lui is het slecht kersen eten.

Personeelseten:



Een mique, Périgord, brooddeeg gekookt in groentensoep.



De helft in stukken getrokken in de soep, de andere helft in plakken gesneden en opgebakken in ganzevet.



Met rauwe ham, geroosterde paprika en knoflook kort in de oven.

Moest voor m’n vestigingsvergunning een gezondheidsverklaring hebben. Herinnerde me dat ik er ooit een kreeg in Spanje, van een oom van een vriend, een gynaecoloog die ik nooit gezien heb want die lag op sterven.

In de krant een artikel over een meester-azijnmaker, Vinaigrerie Artisanale, 17400 Saint-Martin-de-Juillers. Google?



Kletskopjes voor de winkel

Inkopen. Veel spul is nogal duur hier. Goedkoopste badlaken 12,-, goedkoopste koptelefoon, niks draadloos of speciaals, 24,-, hoeslaken 16,-.
Espelette-pepers, Baskisch espeletako biperra, 2 x a = lidwoord, ko = uit.



Lekker kort in een hete oven; krokant en minder pikant.



Kaasje: Brin de Paille, uit de Auge en “met de hand gestremd”,



Baskische Etorki kaas voor op het brood,



en 12 maanden oude Cantal om te raspen / gratineren.