zaterdag 10 januari 2009

05-01




Giscours-filmpje

Volgende “anders eten” recept uit de krant. Blanquette van kip, oud recept uit Les Landes. Het wordt al normaler, gelukkig.
Hapjes pan (lijkt me; “faistout”), stukken kip, ui, wortel en champignons, nauwelijks met water bedekt. 30-40 minuten (deksel dus?), werk er twee eigelen en citroensap door en serveer met een gratin van, daar is ie weer, snijbiet. Acht stengels, 20 cl. Crème fraiche, twee eieren, geraspte gruyère of parmezaan, noormuskaat, zout, peper. Groen eraf snijden, grof snijden; wit fijn snijden, mengen, 30 minuten in water + zout koken, wat me erg lang lijkt. Ei kloppen met crème fraiche, zout, peper, op snijbiet (afgegoten dan dus), + nootmuskaat, kaas en pijnboompitten. 20 minuten in de oven.
Wijn Cuvée Centenaire 104 (2004?) Ch. Clos Saint Emillion Philippe, toe maar; 20,50 op het château.



Was gisteren die bacalhao aan ’t koken, mikte er mijn zondagse drie oesters bij, toen net open eruit, heerlijk.

PJ. Un mouton à tondre, een te scheren schaap; à double tranchant, het mes...; un saut dans le vide, een sprong in het luchtledige of zoiets ; ne tient qu’à un fil, zijden draadje. Gisteren verschenen trouwens, als ik het goed verstaan heb, “Dictionnaire des expressions quotidiens”.



Brood, ligt te drogen om gelakt te worden en dan als deco de winkel in

Een paperclip heet hier un trombone.

En zie hier over Franse plattelandsproducten (nieuw venster); erg populair.

O ja, van mijn verzekering à 58/maand krijg ik, als ik in het ziekenhuis lig en daarna thuis, oppas voor minderjarige kinderen en voor dementerende of anderszins hulpbehoevende ouders, verblijfskosten van “een naaste aan mijn bed”, werkster 30 uur/maand, oppas huisdieren, verdomd, TV in het ziekenhuis, “rondloophulp” als ik zelf niet kan rondlopen; ernstige aandoeningen: 100 uur werkster + iemans die pint, boodschappen doetmaaltijden maakt, kapper aan huis verzorgt etc. Eventueel ook een psycholoog en een rolstoel. En de begrafeniskosten zijn inclusief...