vrijdag 6 maart 2009

03-03


Personeelseten : bloedworst, die waarover ik het gisteren of zo had, verse; die heb je hier, en in Spanje, met ui erin, maar deze is met blokjes vet spek, net als die bij ons.
Met aardappelen en appels en olijfolie in de oven. Hadden ook grote halve uien bij gekund.



Controlerend geneesheer daarna, aardige intelligente vent, alles OK. Ik zeg “Gelukkig, want ik heb al drie maanden geen cent gezien” waarop die tiepe rood wordt, iemand belt, afbekt, “Direct betalen!” en na even luisteren “Dat beslis ik!” en pats! de hoorn erop. Kijk.
Had nog een aardige discussie met hem over het verschil tussen de gezondheidszorg hier en bij ons (“Geen enkel papier”) terwijl een oud mannetje, die er al zat toen ik binnenkwam, er nog steeds zat.



Boullibrane (dorp van Cantenac), die wijngaard van laatst waar alleen nog maar die stokken op stonden met dat ijzerdraad, nu grond bewerkt.

Inkopen
Sjalotten



7,50 nondeju; rietsuiker



(goed idee), Parma ham,



goed maar geen top maar wel de juiste dikte: niet dat AH flinterdunne); Leerdammer plakjes



voor de broodjes; 7,40/kilo; Kroepoek!



Die oesters uit de oven van gisteren, dat vergat ik nog, dat moet er vrij lang in (tot open) omdat die schelpen nogal isoleren. Idem koken.
Mooi: oetsers of mosselen koken maar met een gewicht erop zodat we niet openen kunnen en gepocheerde worden in hun eigen zeewater. Mosselen gaan zo oesterig smaken.



Orujo [orOEchoo], persafval van druiven, officieel Aguardiente de Orujo, brandewijn van..., marc dus zeg maar, Galicië

Mooi recept in de krant. Rouget (mul? Zie de foto en corrigeer me).
Kleine rouget uithalen, lever met ansjovis (gepekeld, en ontpekeld in melk zou ik zeggen; enkel gepekeld, niet gepekeld en dan in olie) prakken en daarmee vullen. Oven of gril.



Stond op ’t punt ’n TV te gaan kopen (enkel voor DVD’s), TV hier is tragisch, komt er een tiepe vertimmering hier opnemen en die zegt “Mot je nog een TV? Gratis?”