vrijdag 13 maart 2009

11-03


Persoonsgegevens, die zijn hier niet zo heilig als bij ons .Als ik mijn bonuskaart laat scannen staat mijn naam op de bon en als ik ze betaal met pinnen ook het volledige bankrekeningnummer. En op mijn afschriften van de bank staan de volledige inloggegevens van mijn internetbankieren; Wat hier overigens totaal zonder kaartlezer of wat dan ook voor apparaat gaat.



Het“Bureau” van de bakkerij. A la francaise...

Bij de chirurg geweest. Begin april kijkoperatie, twee nachten ziekenhuis, dan 1.5 maand met geïmmobiliseerde arm, dan vier maanden “heropvoeding van de rechter arm”. K*t. Maar ja, 10 maanden niet gewerkt en wel 100% betaald. Ga gauw de eerste twee delen van het verzameld werk van Karel van het Reve bestellen.



Eetclub, Thais

Vanavond Arroz Limeno met een slingertje op de N maar dat vind ik even niet, en search the blog voor het recept. Vooraf champignons gebakken met vinha d’alhos (search t b) [wat werkelijk enorm lekker was] en na, na dat mooie kaasje, vanille-ijs met die frambozen op marc. Dat ga ik in dat ziekenhuis niet krijgen maar me interesseert enorm wat ik er wel ga krijgen want het is een duurder ziekenhuis, beter maar je moet bijbetalen. Dus het eten moet er goed zijn, de Fransen kennende.

Ziekenhuis-eten. Deed ooit vrijwilligerswerk in een plattelands-ziekenhuisje op Sumatra, invoering automatisering patiëntenregistratie en idem –medicijnen en koppeling tussen de twee. Gaf er les aan ouwe nonnetjes. “Een harde schijf is een soort bord” (nonnetje houdt bord omhoog) etc. Kwam er ooit in de keuken waar twee meiden enorme hoeveelheden lomboks en knoflook zaten te snijden.

Die arroz maak ik uit de pan, wat voor een ovengerecht soms interessante resultaten oplevert. Search t b op chorizo. Niet vanwege geen oven trouwens want over ovens struikel je hier. Net als over Mini Coopers trouwens.



Mooie schapenkaas gekregen, naam komt nog.
Je blijft ‘m doorreten als borrelhapje maar niet goed genoeg voor na het eten. Veroordeeld tot kaas op brood.
Zitten scheurtjes in waarin blauwschimmel.



Recept
Boerenkool met ketjap
Was de boerenkool goed, sla uit en laat drogen.
Snijd de kool fijn.
Bak in arachide-olie gesnipperde ui aan en voeg daarna gesnipperde knoflook toe.
Roer even om en laat dan, roerend en op hoog vuur, de boerenkool even aanbakken.
Giet er bouillon bij.
Laat, als de kool zowat gaar is, op hoog vuur inkoken.
Warm plakjes rookworst op in de kool, op laag vuur.
Breng op smaak met ketjap manis, iets ketjap asin en iets sambal.
Ook lekker met stoofpeer; zie onder.



Stoofperensoep
Bak in een flinke scheut olie grofgesnipperde ui aan, met wat later gesnipperde knoflook erbij.
Bak even later blokjes stoofpeer mee (ongeschild, ontklokhuisd) en roer regelmatig om tot de blokjes iets zacht worden.
Kruid met peper, koriander, laurier, iets kruidnagel, iets nootmuskaat en flink wat gemberpoeder.
Roer er bloem door, en laat op laag vuur even roerend garen.
Giet er roerend en achtereenvolgens kokende melk bij, groentenbouillon (of water met een blokje) en bier in een verhouding van een op een op een, en in totaal ongeveer drie keer het volume van de peertjes.
Laat de peertjes gaarkoken terwijl de soep wat inkookt.
Proef op zout en peper.



Stoofpeer met ketjap; Sampal Ketjap Pir zeg maar
Ga te werk als bij stoofperensoep, tot aan het kruiden; bak ook wat trassi mee (gebruik dus geen trassi goreng).
Kruid met flink gember, wat laos, daoen djeroek poeroet en korianderzaad.
Giet er flink ketjap manis over en een scheut ketjap asin, roer er flink sambal door en laat de peertjes gaarstoven.
Warm er eventueel schijfjes rookworst in op.



Morgen kapucijners, en ik zweer het: alleen de gedachte eraan maakt me al winderig. Brabants, met spekjes en azijn. Twee keer vlees achter mekaar, nou ja, dat moet dan maar.



Croissants even nu.
Croissant = wassend(e maan); Turken verslagen, hun symbool, Wener bakkers mochten croissants gaan maken.
Een rechte croissant komt uit de fabriek / diepvries omdat de krommingen in het diepvriestransport in mekaar haken en afbreken. En vroeger, maar dat probleem is opgelost, zat het uiteinde, dat puntje, bij een echte croissant bovenop en bij een diepvriezer onderop want bij bovenop kwam het omhoog en verbrandde.
Krom is ook opgelost; weet niet hoe, maar is nog te duur.



Ik eet er altijd een in de auto ’s morgens vroeg.
Eens in de week borstelen en op straat voor de vogeltjes, wat die nonnetjes aan wie ik lever ook elke ochtend trouw doen.



Bij Auchan, te ver weg jammer genoeg, Langres kaas, echte boeren, rauwmelks, koe. Uit de Champagne, Er zit een gaatje in want de kaas wordt niet gedraaid. Als ik het goed begrepen heb. Dat ie onregelmatig van vorm is, dat heb ik overduidelijk wel begrepen.



Mooi brood; Pain Fantaisie