woensdag 18 maart 2009

18-03


Dit wordt een hele korte. Vandaag naar Bordeaux etc.
Zal proberen morgen vanuit Bdx (zo schijf je dat) te berichten. Met foto’s, als het lukt met ook de lepel van Dali.



Eerst maar even een recept

Moose-nose, Eland-neus
Brand boven een vuurtje de haren van de neus en schraap schoon met een scherp mes.
Was goed in warm water, spoel af en droog.
Kook een uur of drie in licht gezouten water met kruiden naar smaak (peper, groene kruiden, foelie, kruidnagel...).
Snijd in stukjes; serveer warm of koud.



En nu een bruikbaar recept

Escargot-brochettes
Blend knoflook, peterselie, sjalot en broodkruim tot een pasta; maak smeuïg met iets gesmolten boter of olijfolie.
Steek gekookte escargots aan sateh-stokjes en wrijf ze in met het mengsel.
Bak in een koekenpan, steeds draaiend, in olijfolie en op niet te hoog vuur.

Ter compensatie van de kortheid vandaag een verhaal.

Samsonite Oyster

Die kocht ik ooit een. Een Samsonite Oyster, een koffer zo stevig als een oester dus. Zo klapt het ook min of meer dicht. "Niet open te krijgen meneer".

Voor Golden Tulip zat ik, met die nieuwe koffer, drie dagen in vier verschillende hotels in Medan, vier keer drie dagen dus, om er een rapport over te maken. KLM had er landingsrechten gekregen en Golden Tulip wilde er daarom een hotel. En ik zat in bussiness class rooms zoals dat daar heet, dus dat was niet om aan te zien. Zwaar gebeeldhouwde stoelen die erg ongemakkelijk zaten, dikwijls bij de kamer ook een apart eetzaaltje met een afgrijselijk lelijk gedekte tafel, en één keer met een toilet zoals in een restaurant zeg maar; urinoirs en een dames- en een heren-plee. Je krijgt in die hotels ook dikwijls briefpapier of visitekaartjes met de naam van dat hotel, het kamernummer en je eigen naam, dat alles in gruwelijk lelijke gouden letters. En zonder uitzondering is je naam verkeerd gespeld. In alle vier die hotels was het trouwens raak met de WC-papier houder. In derde wereldlanden weet de man die de houder aan de muur schroeft niet waarvoor dat ding dient en blijkbaar krijgt hij meestal als enkele instructie "In de buurt van het toilet". Dus je zit altijd even te zoeken. Meestal moet je er een paar passen voor zetten, hier moest ik een keer opstaan en boven me rijken. Het vierde hotel was het leukst. Na lang gezoek bleek de rol achter de pot te hangen.

In het eerste hotel deed ik mijn koffer dicht, per ongeluk wat radertjes van het nummerslot verdraaiend, zodat het cijfer veranderd werd. Zo stel je dat in. Nou ja; 000, 001, 002 en bij 300 zoveel was het raak. "Niet open te krijgen meneer." Dat ze dat in hotel twee en drie ook wisten bleek al snel. In hotel vier was ik er op voorbereid; toen had ik er een bij een Chinese toko gekocht blikje in liggen met een varkenskop erop.

Hotel twee. Ik denk "Wat raar; ik had toch nog wel ietsje meer shag?" Shag geteld. De volgende dag klopte het nog, de dag daarna was er weer een pak weg. Alles in een keer jatten zou direct opgevallen zijn.

Hotel drie. Een enorme suite. En dat eerder genoemde toilet. Op de badkamer lagen op drie plaatsen 4711 zeepjes en op dat toilet op twee plaatsen. Dus elke dag gebruikte ik er een en stopte er eentje in mijn koffer.

Hotel vier. Ik kom op de kamer, maak die koffer open, zeepjes weg.
In dat hotel omvatte de service, volgens het foldertje, ook een fruitmand. Geen fruitmand. Ik vraag om die fruitmand. De volgende dag idem, en de laatste dag idem maar behoorlijk kwaad. Ik zou om 10 uur vertrekken en om kwart voor 10, inderdaad, een fruitmand. In mijn woede heb ik toen de hele inhoud in die koffer gepropt, inclusief een forse kam bananen. Terug in Nederland bleek dat dat geen goed idee was geweest...