vrijdag 22 mei 2009

21-05


PJ. In het Nederlands heb je toch De kastanjes uit het vuur halen, als uitdrukking voor het gevaarlijke werk doen ? Hiet betekent Tirer les marrons du feu iets heel anders: ergens meer baat bij hebben dan een ander.



Dit zijn die bonen met gegrilde paprika’s en grana van laatst, maar toen ik de foto zag vroeg ik me af van welke dag die pruimentaart was
Gratineerde die bonen niet trouwens maar als bijna warm kaas erover en enkel laten smelten.

Las over wijn uit Gaillac, Tarn, dus niet ver hier vandaan. Ze maken er “alles”; wit rood rosé, droog zoet en bubbels en zelfs een Jura-achtige “gele wijn”. Die bubbels schijnen wel goed te zijn.



Tarn
En als kind wel eens de Gorges du Tarn bezocht

Recept
Pommes Duchesse, Frankrijk
Maak aardappel-puree maar gebruik eigeel in plaats van melk.
Doe de puree in een spuitzak, spuit roosjes op een ingevette bakplaat en bak ze bruin in een hete oven.

At gisteren bij de borrel wat schijfjes van die sobrasada. Erg lekker. Heel smeuïg, net als heel verse Groninger metworst maar dan zonder kruidnagel en met chorizo-kruiden. Hier in de buurt heb je net zoiets als die heel verse Groninger worst maar dan zonder kruidnagel maar met flink peper. Er zijn trouwens maar weinig mensen die het eten hier; “Rauw vlees!”.
Toen ik die worst at, kwart over zeven ’s avonds, was het 29°.



Zeven worsten en twee halve flessen voor 20 Eu.

Die man hier onder runt een mobiele zagerij. Was bij een bekende van me maar ik miste het. Kan tot 1.30 diameter zagen en 7 meter lengte. Heeft een wereldrecord: een plank van twee meter, 8/10 millimeter dik. Komt uit Normandië.
Maakt jaarlijks de route Médoc, Landes, Millau, Massif Central.



Vanavond restje bonen of als ik puf heb grote wilde garnalen, curry met cocos, rijst en ?groenten.



Vergeten wat die grote kazen zijn maar dat moet Cantal of Abondance of Beaufort of zo zijn. Voorgrond, met die streep, Morbier; zelfde streek, Jura.