woensdag 24 juni 2009

24-06


Eerst maar even een recept want daarna ga ik de rest van PJ-mail behandelen.
Rijst, anders
Simpele, paella- à risotto-achtige bereidingswijze. Pilaf, zeg maar.
Bak in olijfolie ui en knoflook even aan.
Voeg flink soepgroenten toe, en laat omroerend ook even aanbakken.
Kruid met peper, korianderzaad, venkelzaad, piment, kruidnagel, nootmuskaat, wat je wil.
Gebruik je ook groene kruiden, voeg die dan toe nadat je de bouillon hebt toegevoegd.
Doe er de rijst bij, Surinaamse of Amerikaanse.
Roer om terwijl ook de rijst even aangebakken wordt.
Giet er bouillon bij, eventueel voorafgegaan door een scheut witte wijn, roer om en laat de rijst garen.
Voeg eventueel nog wat water toe.



PJ-mail dus.
Hierboven Vishnu, een van de drie hoofdgoden van het hindoeïsme.
Inderdaad PJ, Brahma, Shiva en Vishnu.
Hieronder een klassieke Shiva (dank voor alle foto’s!).



Shiva doodt en schept en heeft daarom dikwijls rechts een manlijk lichaam en links vrouwlijk, zie dat borstje. Normaal staat Shiva trouwens op een schedel, dacht ik.



Dit stuurde je als Vishnu maar het is Ganesh of Ganesha.
Zoals ik het heb geleerd hebben die drie goden elk een rijdier. Vishnu die vogel Garuda inderdaad, terwijl Ganesha dacht ik het rijdier van Brahma is. En de schildpad die je noemt (“Vishnu”) is het “rijdier” op zee van Shiva. Maar corrigeer me als het niet klopt.

Ganesha heeft een Chinese tegenhanger, ook met een dikke buik en een geldbuidel oid. maar met een gewoon mensenhoofd; de god van de voorspoed.

Draaimolens van Bordeaux nou. Hieronder: dat is inderdaad die tegenover de Vier Gezusters, dat zie je aan dat grote gebouw erachter (gebouw van de interprofessionele wijndinges).



Maar die andere, daarvan vraag ik me af of het dezelfde is, alhoewel het ook een tweedekker is.



O wacht, het is wel dezelfde want erachter, dat is een bank en links daarvan heb je de Vier Gezusters.

Tot slot Eleonora



en het gebied waarover ze heerste.



Nogmaals dank PJ.