zaterdag 1 augustus 2009

01-08


Vrijdag 31.



Op de eerste plaats even iets over de kwaliteit van de foto's. Zolang ik niet in mijn appartement zit heb ik geen computer met daarop PhotoShop of IrfanView of zo, dus ik kan ze niet oppeppen of vergroten of uitsnijden of...
O en schrijffouten: zit hier zowat in het donker...

Vergat te vertellen dat ik eergisteren naar het museum van toegepaste kunst ging, Musée des Arts Décoratifs; zie boven de binnenplaats.
Erg veel erg mooi spul maar ik word er altijd erg moe van: 100 smeedijzeren sloten, 250 bronsjes, 300 stuks glaswerk, 600 stuks keramiek...

Overigens zijn in Bordeaux alle musea gratis, ook tijdelijke tentoonstellingen.



Gisteren naar het museum van schone kunsten, des Beaux Arts. Voornamelijk schilderijen maar wel kwaliteit. Zie hierboven Het Mirakel van Sint Just, P.P. Rubens.
Ook een hele mooie Delorme, Naakt en Architectuur.



Afgezien van een Rembrandt hebben ze op de Nederlandse afdeling "alles". En bv. niet een Ruysdael maar zes.
Ook een Fluwelen Brueghel, zie hieronder.



(Goed voorbeeld van een foto die wel wat bewerking mag hebben...)

In dat museum momenteel een tijdelijke tentoonstelling, privécollectie, mooi art deco schikderwerk.

Las dat Bordeaux elke eerste zondag van de maand een vrijwillige autoloze zondag heeft. We zullen zien morgen, zei de blinde.



Sjieke tent: theezakje is van stof en je krijgt er een mini-cannelé de Bordeaux bij. Zie boven, normaal formaat.
Trouwens beetje nette tent: nooit je theezakje al in het potje; dat maak je zelf wel uit.
Canelés: zie hier (alle links in nieuw venster).



Ik denk, wat zal ik eens gaan eten. O ja, een broodje en dat opeten op een bankje in de schaduw in de tweede botanische tuin die die middag op het programma staat.
Broodje olijvenbrood tomaat mozza.
Wel bankjes, geen schaduw. En die eerste botanische tuin was niks, deze was drie keer niks.



Fotografeerde er zegge en schrijven een bloem.
Familie van de Acacia lijkt me.



Maar goed. Kwam vanwege die botanische tuin wel voor de eerste keer op de rechter oever, alwaar Place Stalingrad alwaar de leeuw.



Recepten, ik schreef het al: eerst moet ik ergens die van de externe harde schijf naar de stick gekopieerd hebben. Kan in het cybercafé waar ik nu zit, vroeg het net, morgen dus.



Dit wordt beschouwd als het mooiste huis van Bordeaux. Geboortehuis van Jeanne de Lartigue, later echtgenote van Montesquieu.



Glas wijn op de Place Camille Julian, erg rustig en goedkoop, en nog mooi ook.



Lees net, PJ, dat de vuurtoren van La Coruña, A Corunha lokaal, Gallo-romeins is.

At in het kroegje onder het hotel. Tunesiërs en erg aardig. Weten dat mijn schouders etc en dragen meteen m'n tas naar boven.
Merguez salade, kost 6,50. Wilt u er friet bij, Ja. Wilt u er saus bij, ja, harissa. En wat kost dan die friet en die saus: nop. En ook nog een flink en mooi noord Afrikaans stuk brood erbij. En vier merguez. En 'n glas rode wijn zo groot als ik het nog nooit zag, flink bierglas, prima wijn, 2,50.



(Dit is dus niet mijn merguez!) (En o ja waar? Tegenover het hoofdstation, Le Quebec)