maandag 5 oktober 2009

04-10


Die datum hierboven, dat heeft iets relatiefs. Neem nu vandaag. Ik schrijf op de 3e om te posten op de 4e. En nog relatiever: de 4e is de bieb dicht (zondag en ik heb nog geen internet) dus het wordt de 5e gepost. If so. Maar ja, misschien de 4e als de buurman thuis is.



De Witte etc., in het kader van de teruggevonden boeken.

Ernst Claes. Streekroman of niet: een heel erg mooi boek.
“Witte!” De Witte verroerde geen lid.
“Witte!!” riep moeder nu veel harder.
“Heu” deed de Witte, alsof hij plots uit een diepe slaap wakker schoot.
“Moakt da ge der ut zijt! ´t es acht ure!”
“ Joa”. En hij bleef liggen lijk hij lag.

Tsja, een beetje kennis van het Vlaams of desnoods Brabants doet geen kwaad. Je weet dan ook de intonatie en die is erg mooi. tes acht UUre.



Han de Wit met zijn ouders, die vergat ik nog, en ook te vermelden dat het van Heere Heeresma is.

Recept
Soja-brokken
Ziet er uit als hondebrokken, ruikt als hondevoer als je het kookt, maar het smaakt werkelijk prima. Als die lucht eraf gekookt is dan dus. Je wordt er wel winderig van.
Doe flink water in een pan en doe daar ingrediënten bij als voor gemarineerde tahoe (zie onder).
Meng goed, doe de brokken erin, roer goed om en laat aan de kook komen.
Laat op zacht vuur een minuut of 15 doorkoken, af en toe omroerend.

Gemarineerde tahoe
Snijd de tahoe in plakken, haal die door bloem waarin wat zout en peper, en bak ze op hoog vuur kort aan.
Laat koelen en marineer de plakken in ketjap met wat medium sherry, knoflook, sambal, gember (-poeder en nat) en citroensap.
Snijd de tahoe in blokjes en werk door een warm groentegerecht, samen met de marinade.



Ik zit mij achter het vensterglas
Ontzettend te vervelen,
Ik wou dat ik twee hondjes was,
Dan kon ik samen spelen.

(Bomans,en uit het hoofd)

Bomans was geniaal. Waarom weten intellectuelen dat niet of ontkennen ze dat? Omdat ze wel zijn platte publiekshumor kennen maar niet zijn volledige VK en Elsevier stukken.
Karel van het Reve, Gerard... Alle twee zijn ze, zonder het te beseffen, geïnfecteerd met Bomans´ passages.



Vertaling rechter boek ontzagwekkend slecht. Soort slecht dat je denkt dat moet zus en zo fout vertaald zijn. Het zal wel zo moeten zijn. En wat dan klopt.
Beide boeken ontzagwekkend interessant. Vooral voor een Asperger als ik.
Had ooit een boek van Sacks besteld, kom in die winkel, brult de eigenaar van achter in de zaak "Meneer van Thiel, het boek van sex is aangekomen!"
(Briefkaart. Geachte Heer van Thiel; uw bestelling van Een kuil om snikkend in te vallen ligt voor u gereed.)

Recept
Sol y sombra, zon en schaduw, Spanje
Wordt gedronken door stierenvechters voor ze de arena ingaan.
En in de arena heb je goedkope zitplaatsen sol, zon in je gezicht, dure, sombra, schaduw, en er tussenin sol y sombra.
Gelijke delen Pernod en Cognac in een cognac-glas schenken.
Van boven gezien is het donker, van opzij licht. Sol y sombra.
Iemand die het nooit gedronken heeft gelooft nooit dat het lekker is. Lekker wel.



Dat is geen pijn maar een aan zee staande pijnboom. Erg veel omgeving Bordeaux. Prachtig boek trouwens.

Ingewikkeld.
Dinsdag kook ik voor m´n achterbuurman O. (Brabander! en die mijn gordijnen ophangt wat ik zelf niet kan vanwege m´n schouderoperatie). Zuurkoolstamp. Maar zijn vrouw, J., houdt niet van zuurkool. Dus morgen maak ik het onderstaande recept voor andere buren (laurier vergeten) en bewaar een portie voor J. En JT (die me naar Frankrijk roggebrood stuurde en de gordijnen organiseerde) eet dan ook mee maar die mag geen gerookte vis. Nou ja, ik bedenk wel wat.
Overigens betekent J. hier exact hetzelfde als J. in Achteraf.



Uren met Henk Broekhuis zou verplichte literatuur moeten zijn.

Recept
Vlindertjes (cravattine) met gerookte haring
Kook de pasta, giet af en spoel koud.
Roer er wat olijfolie door want anders gaat het plakken.
Dan bakt u in wat olijfolie ui en knoflook aan, en daar komt dan later flink wat vrij fijn gesneden prei bij.
Kruiden met wat kruidnagel, wat foelie, wat zwarte peper, wat zoet paprika-poeder, wat oregano, wat basilicum en dat soort dingen. Geen zout.
Prei laten garen met een scheut witte wijn erbij.
Dan per persoon een gerookte haringfilet in kleine stukjes snijden (eerst met het vel naar beneden tot op dat vel door de lengte snijden en dan dat vel eraf trekken).
Die stukjes door de groenten roeren en als het redelijk warm is de pasta erin opwarmen.
Zure room erdoor roeren.

Ik schreef dikwijls dat de Franse gerookte haring stukken beter is dan de Nederlandse. Ja. In lauwe aardappelsalades en zo. Maar niet in dit gerecht; hier heb je stevigheid nodig.



Heb hiervan alleen Ada en Lolita gelezen. Beide waw. Verder Pnin, waw. Was in Frankrijk bezig met een boek van hem waar ik niet doorheen kwam. Soort verhaal met uitleg ernaast, eea. volkomen onbegrijpelijk.

Classificatie F I: waw. Hoop dat Glock het er goed af brengt. Net nu het goed gaat met Toyota en dan ook nog eens in Japan. En wat een partij ongelukken...



Dat rechter boek is uiterst aan te bevelen, werkelijk. Ja, en het andere...

Bibliotheek Eetclub teruggevonden, De Dikke mee naar huis genomen, morgen volgende deel van de kritiek / aanvullingen (vanaf longhaas).

Ben aan het lezen in “de Graves” (“de Havelaar”, “de...”), The Greek Myths. Was ergens op bezoek, keek in de boekenkast, Nederlandese vertaling. Erg slecht. Coloquial of hoe schrijf je dat. “... dat Proitos het bij het verkeerde eind moest hebben”. Schandalig.



Dit is dat boekje met stukjes over Multatuli. Mooie stukjes van bekende schrijvers, en stukjes van minder bekenden die over zichzelf schrijven. Jaren geleden, en nog steeds zijn het onbekenden...

Toonder: En het misplaatste idealisme, waardoor je dingen heel anders ziet dan ze in werkelijkheid zijn, heb ik zelf ook vaak, zodat ik een grote sympathie voor Max Havelaar heb, terwijl ik hem Bommel noem.



Verlaine, niet erg scherp. Die twee meisjes, samen in dat bed, en op dat balkon... Oef...