vrijdag 27 november 2009

Van alles. En, niet te vergeten: nog wat.


Woensdag gehaktdag, vrijdag Ascleps foto's dag.



Stapelia villetiae

Recept, eerst maar
Thibetaanse noedels (standaard recept mèt)
Koop de noedels bij een Fair Trade winkel.
Bak stukjes kip in pinda-olie goed rondom aan en haal ze uit de pan.
Fruit grofgesneden ui in dezelfde olie, doe er daarna knoflook bij en zodra de knoflook iets is aangebakken ook stukjes paprika.
Kruid met wat peper en zout, en eventueel wat komijn en/of korianderzaad en/of gember.
Voeg een scheut kippenbouillon toe en een scheut water.
Laat aan de kook komen en laat zacht doorkoken.
Breek de noedels in drieën en leg ze drie minuten in kokend water met wat zout; laat goed doorkoken.
Giet af en spoel koud.
Laat ze verder garen in de bouillon; roer regelmatig om te voorkomen dat ze aan elkaar plakken.
Als de noedels gaar zijn de kip toevoegen, selderijblad en eventueel blokjes gekookte ham.
Proef op peper en zout.



Pseudolithis dodsoniana (een "cristaat", een wild alle kanten opgroeiende plant; virus-kwestie)

Gisteren



Bak spekjes en laat uitdruppen; bewaar het vet.
Frituur aardapel-schijfjes (sinds gisteren heb ik weer een frituur; meteen diepvries loempia's gekocht!).



(Jullie kunnen zien hoe enorm groot dit blog is, met al z'n foto's; toch heb ik nog geen 25% van mijn gratis capaciteit benut, zag ik net bij het uploaden...)

Ui, knof, Spaanse peper, stukjes babymais in dat spekjes-vet.



Aardappel-schijfjes (ik schrijf het met een streepje omdat Google dat apprecieert) erbij, even doorwarmen, en klaar.



Vanavond
Tortilla (twee in ovenschaal en vulling ertussen), vulling ui, knof, stukjes gekookt ei,taogé.
Is dat cross-border of is dat niet cross-border?



Stapelia hirsuta (weer een van die rare behaarde bloemen waarvan de haren als je zacht blaast niet trillen, als je hard blaast ook niet, er tussenin wel maar met altijd, onafhankelijk van de blaassterkte, hetzelfde ritme; als je dat uitprobeert komt er iets heel vreemds over je, alsof je onder commando staat)

Ochtendblad.
Iemand schreef me, nav. mijn opmerking "Welk ander ochtendblad?" -"NRCNext". Ja, prima krant, maare, hoe zal ik het zeggen. Ik vind de diepgang net niet groot genoeg en vooral een op jongeren gerichte tendens (wat ze van me mogen natuurlijk). Trouw: diepgang te groot, maar beter teveel dan te weinig.
Een punt van kritiek. Er zijn zaken die je doen denken dat het geen krant is met veel aandacht voor religie (ik ben niet religieus maar de helft van hun artikelen over religie is redelijk interessant), maar het is toch wel een krant met, achter de ellebogen, een tendens naar protestantisme. 1] Welke dominee waar beroepen is, 2] zowet elke dag in de kruiswoordpuzzel iets oud-testamentisch, iets protestants dus. Gisteren "Profetenknecht die met huidvraat (melaatsheid) gestraft werd". Weet ik veel! Gehazi...
En, o ja, vandaag een enorme blunder in een stukje over Nobelprijzen. Madame Curie die het Radium uitgevonden heeft... Jantje die het water uitgevonden heeft en ik heb het poepen uitgevonden...



Oxypetalum caeruleum (heel mooi plantje, heel makkelijk te zaaien, heel makkelijk bloeiend)

Ging nog achter pizza-in-de-aanbieding-prijs bij zowel AH als SdB aan, of schreef ik daar nog niet over? Hoe dan ook, was AH prijzen kwijt, heb ze nu weer. AH 350 gram 2,- €; SdB 300 gram 2,10.
Morgen nog even de mosselen, ook twee keer in de aanbieding, vergelijken.

Le Creuset heeft een nieuwe lijn. "Terre naturelle", aardse kleuren dus.
Site hier (alle links hier in een nieuw venster). Ook recepten. Trage Flash site. Parelhoen ingevoerd. "Geen enkel recept beantwoord aan deze zoekterm".
Op zoek naar die nieuwe lijn: Onze producten > Braad- en stoofpannen > en dan kan je klikken wat je wil, steeds dezelfde pan.



Stapelia pilansii ssp. pilansii (veel Stapeliae, ja, want grootste groep binnen de Ascleps)

Nog even over dat eten van gisteren.
De spekjes kwamen van de Aldi en ik moet zeggen, ze waren snel krokant want / en erg weinig zout. Zout = water; een zoutmolecule kan alleen bestaan met watermoleculen eromheen.

Las over vermageren (iets waar ik, de hemel geprezen, geen enkele behoefte aan heb of dien te hebben), en daar ging het over suiker en vet. Ja, dat wisten de vrachtschippers al. Voor hun was de hemel "Suiker en vet / En 's middags naar bed".



Stapeliopsis saxatilis (dit zijn geen knoppen, dit zijn bloemen)

Herlas Reve, De vierde man ("The third man"!). Zocht op Google of er een Kamperfoeliestraat in Vlissingen bestaat, maar nee. Wel dat in twee delen gesplitst zijn, met de haven ertussen. Lijkt me althans, als ik naar de plattegrond kijk. De ene keer dat ik er was, was ik apezat; zie enkele dagen geleden; search the blog op Jantje.
O ja, herinnerde me dat hij het schreef als boekenweekgeschenk maar dat het omwille van de sex erin geweigerd werd. "Niet geschikt voor een breed publiek". Ik zou zeggen wees daar dankbaar voor.

CollectShow hier. Werkt niet goed in FireFox (en je kan ook moeilijk uit de site weg, schande; je geeft een zoekterm Google in en niks gebeurt; je moet de tab eerst sluiten en dan een nieuwe openen!) en ontbeert alles wat goed scoren in Google ("natural SEO") bevordert. Maar het initiatief is fantastisch.



Quaqua (hoe verzin je het) acutiloba

Tot slot.
Jij maakt geschiedenis hier.

En o ja: morgenvroeg, 09.00 - 11.00 op radio 4 Eva en Maarten Biesheuvel.