woensdag 23 december 2009

Leeuwarden


Eerst even die ansjovis pizza van gisteren. Zie hieronder.



Leeuwarden dus. Oldehove. Staat heel erg scheef maar vanuit dit gezichtpunt zie je dat niet.



Eerst, in museum Princessehof, een kopje thee, met uitzicht op de tuinbeelden.
Uhh, veel foto's niet echt goed; achter glas fotograferen is moeilijk en ik had een lichte aanval van tremor gerelateerd aan slikken cholesterolpilen.
Tuinbeelden van Jan van Loggem, niet gelukt. Mooi. Dierenriemtekens. Niet op het web te vinden.



Dit groen heet Celadon. Een 18e eeuws Frans tiepe in een toneelstuk heette zo en was gekleed in een jurk in dezelfde kleur.
Het Ottomaanse hof at van celadon omdat "als er vergiftigd voedsel op lag, het celadon verkleurde en zweette".

Blauw op wit was natuurlijk heel erg populair.



Voor de Ottomaanse markt: magisch vierkant. Sudoku. Horizontaal, vertikaal en diagonaal dezelfde som. Beschermde barende vrouwen. 19e eeuw.



Kendi, sprinkeler van rozenwater, in de vorm van een halve maan. 15e / 16e eeuw.

En kijk, daar was het bencharong (Chinees porselein voor de Thaise markt) wat ik gisteren al aankondigde. Maar foto mislukt.



Ongelofelijk mooi schaaltje voor de Japanse markt.



Encre de Chine, Chinees inkt, iha. Jezuïten-porseleijn met Jezus aan het kruis en zo, maar ditmaal Luther...



Dit is laat art deco van "De Vier Paddestoelen". Vier kleine mannetjes die in Utrecht een pottenbakkerij begonnen. De laatste overlevende, Jan van Ham, heb ik heel goed gekend. Heb in mijn Galerie Aquoy een overzichtstentoonstelling van zijn werk georganiseerd. Haalde hem op voor de opening, in Utrecht, hij lulde zo aan m'n kop dat ik op een nippertje na onder een trein reed op een onbeveiligde spoorwegovergang. Tuut!!!!
Hij had boter bij zich want hij vertrouwde niet geen margarine te krijgen, en knoflook was uit den boze.



Verkocht dit museum jaren geleden regelmatig spul. Zag er wat van terug.
En, o ja. De conservatrice was een Duitse, lesbisch. Kwam ik met mijn vrouw, ging ze met mijn vrouw theedrinken maar ik mocht niet mee. "Oe gaat die martabanen bestoederen".



Martavanen, voorraadpotten, geëxporteerd vanuit Martaban. Twee of drie verkocht ik ze.



Ixing (Chinees Keulse potten-spul, bruin, ongeglazuurd)) theepotje. Vind het nog steeds het mooiste Ixing potje. Verkocht ik ze.



Ixing kendi, rozewater-sprenkel-ding. Verkocht ik ze.



Thais? Chinees? Dat weet ik niet meer. Maar prachtig dekseldoosje wat ik ze verkocht.



Chinees porselein, 18e eeuw...

Mooi gebouw. Vreemd genoeg zijn de prachtige vroege Spaanse en Portugese tegels niet meer in expositie. Verkocht ze er vele. De vroegste hebben walletjes tussen de kleuren om door elkaar lopen vban de kleuren te verhinderen. Cuenca tegels.



De eerste tegels in Spanje en Portugal waren blauw op wit. Azulejos, azul = blauw.



Recept
Eindelijk...
Tuinbonen, Catalaans
Bak in braadvet grove stukken ui aan, voeg dan halve knoflooktenen toe en bak die wat aan, en voeg dan grove stukken tomaat toe.
Roer even om met de tuinbonen erbij en kruiden naar smaak; peper, zout, bonenkruid, komijn....
Voeg water toe met een scheut witte wijn, paprikapoeder en kruizemunt, breng aan de kook en laat de bonen gaarkoken.
Voeg, als de bonen half gaar zijn, stukken bloedworst toe.

Al die kleine stationsgebouwtjes tussen Groningen en Leeuwarden, daar zitten bedrijfjes in nu. Pizzeria's en zo...