donderdag 31 december 2009

Vanalles maar weer


Zoals ik voorspelde (niet hier maar in de kroeg) zou het bezoek hier weer stijgen deze dagen omdat de mensen Googlen op patrijs, varkenshaas, tofu, you name it. En ja. Minder sterk als voor de kerst zei ik, maar toch.



Die dikke bobbel is de Kerst.

Gisteren
Pinda-olie, ui, knof, goronong pepertje.
Geplet korianderzaad, sesamzaad, mosterdzaad (alles geplet), rijst.
Rijstwijn, water, paddo-blokje.
Paprika-stukjes, ..., laten koelen.
Grote omelet met dit spul (+ room).



Recept, toe maar
Tzatziki, Griekenland
Rasp verse augurk of komkommer en meng er flink zout door.
Laat een kwartier staan, af en toe omscheppend, en knijp het vocht er uit; spoel goed en knijp weer het vocht er uit.
Meng met muntblad en yoghurt of half yoghurt half kwark.
Serveer met olijfolie waarin knoflook op laag vuur is uitgebakken erover, en de knoflook en zwarte olijven ernaast.



Kocht twee flessen wijn uit het gamma van de "Beste wijnen onder de 5 Eu". Buzet Merlot Cabernet (combi merl-cab is een van mijn favorieten) en een Saint Mont, nooit van gehoord. Morgen commentaar.

Gemeentemuseum Den Haag, tentoonstelling Winterse dagen, de bekende Flash kwakwa site en niks over die tentoonstelling.
Hier (alle links hier in een nieuw venster).



Tsjee! Vlak bij waar ik woon was een cafe'tje / snackbar. Dicht een jaar geleden, maar nu in ene snackbar weer open. En daar hebben ze, was ik al jaren vergeten, Ras Super Frites. Die uit zo'n pers komen. Nou, dat gaan we een dezer dagen proeven want dat moet 30 jaar geleden zijn... Ik meen me te herinneren dat ik het minder lekker vond dan normale.
Misschien, overigens, is die advertentie op de raam erg oud; op Google vindt je niks recents...



Vanavond en morgen koken voor een groep vrienden.
Super dure dranken (ik ben genodigd!) en, jawel, super simpel eten.
Nou, geen probleem toch? Vanavond tuinbonen, gerookte haring, groene paprika.
Morgen pasta, tomaten-rodewijnsaus, oven met geraspte kaas. En zwarte olijven en ansjovis ipv. zout.
Zaterdag & zondag idem systeem, maar wat weet ik nog niet.



Vuurwerk afsteken alom (Frankrijk nop). Ik vind het zo ongelofelijk barbaars, geld uitgeven om te laten knallen, terwijl je achter het vensterglas gezeten, zou je althans willen, gratis van die knallen genieten kunt...

Voor ik het vergeet: een heel gelukkig 2010!

Maarten