zondag 21 februari 2010

Dit en dat


Mocht je gisteren al gezien hebben: aan het eind zette ik er zojuist een -vergeten- foto van Yorkshire pudding bij. En corrigeerde YorkshirRe.

Recept
Zalm met spinazie en yoghurtsaus
Bak de zalm in boter op hoog vuur mooi bruin.
Zout en peper de zalm en serveer met spinazie en met yoghurtsaus (zie
gisteren).
Zalm met Stoemp
Maak stoemp (spruitjes-stamp; search the blog) en Basissaus
(Béchamel, maar met 1/3 warme melk, 1/3 warme groentebouillon en 1/3 droge witte wijn). Tip: Chileense witte wijn, AH / SdB, is perfecte kookwijn.
Bedek de bodem en de wanden van een niet te hoge, ingevette ovenschaal met de stamppot.
Bestrijk de stamppot ook met wat vet (zonnebloem-olie of gesmolten boter).
Bedek de bovenkant van de wanden met aluminiumfolie en bruin de bodem vrij goed onder de grill.
Verwijder de folie.
Roer zalm (gepocheerd, of uit blik desnoods) door de saus en proef op zout en peper.
Laat nog wat doorsudderen op laag vuur.
Giet deze ragoût over de stamppot en plaats weer onder de grill, maar nu iets lager.



Don' som' fishin' like waw man!
Mooiste stukje slang in de Amerikaanse literatuur vind ik nog immer het volgende. Provinciedorp, klein en vies tankstationnetje, eigenaar één oog, erg vies mannetje, beklaagt zich in de kroeg immer over dat hij geen wijf krijgen kan. Zegt een andere vaste klant (misschien citeer ik niet correct; kan de originele tekst en de oorsprong niet herinneren / vinden) "Tell'em yr dung's grown sence y' lost yr eye". Vertel ze dat je pik gegroeid is sinds je je oog kwijt bent.



Gisteren
Zelfs niet "vegetarisch". Ik bedoel: helemaal geen proteïne.
Lontong koken (flink water, ½ bouillonblokje, aan de kook lontong erin, 60 minuten zacht).
Frituur bakbanaan-schijfjes.
Pinda-olie, ui, knof.
Groene curry paste, gemalen cocos, pepertje...



Kookwater longtong. Saus moet dun zijn.
Proef op z/p.
Lontong-blokjes in de saus, roeren, banaan in de saus, doorwarmen.
En nou komt 't. De groenten? Een blik/pot van dat "Mexicaans"; doperwten, maïs, paprika... Verdomd. Van de Aldi ook nog.



Bij Aldi vorige week drie soorten Zwitserse kaas (niet gekocht; volgende week) en een erg lekkere Baskische kaas (Fromage Basque) van deels koemelk-room deels schapenmelk-room (voorop staat schapenmelk maar bij de ingrediënten -room). Erg lekker; at die kaas veel in Frankrijk, zoals mijn blogvolgers weten.



Dit soort kaas.

Recept
Zalm met zuring, saumon à l`oseille, een beroemd Frans gerecht
Doe in een sauspan een flinke scheut room, een klont boter en een scheutje ingekookte visbouillon.
Breng aan de kook en laat tot de helft inkoken.
Voeg zuring toe zonder de stelen, roer om en laat met een deksel op de pan nog iets inkoken (uhh, geen zuring van langs de weg hier, maar kweekzuring van de groente-diamantair).
Zorg ervoor dat je bij het omroeren de zuringbladeren zo weinig mogelijk in stukken trekt.
Bak zalmfilets (met vel) aan beide zijden snel bruin in weinig boter (de kant zonder vel eerst maar daarna heel snel op de andere kant) en kruid daarna met peper en zout.
Giet de saus op een bord en leg daarop de zalmfilet met het vel naar beneden.



Gekweekte zuring

Zag gisteren Flags of Our Fathers.
Diverse tiepes uit Band of Brothers kwamen langs.
Eastwood. Maar niet mijn soort film. Enorme hekel aan door elkaar spelen van twee verhalen. A, B, A, B, hier wel 10 keer wissel. Komt bij dat, ondanks dat A, het gevecht, mooi was, B oninteressant was, te nadrukkelijk neergezet en te frequent. Oninteressant: wie er nou wel of geen helden waren, maar dat moet je niet eindeloos tot vervelens toe uitspinnen.
(En ik heb al zo'n moeite met het in de tijd op en neer springen van een en hetzelfde verhaal, de Max Havelaar.)



Vanavond Letters from Iwo Jima, en dat is natuurlijk een enorm goed idee: dat je je een film maakt van de slag om Iwo Jima vanuit Amerikaans perspectief, Flags, hierboven, maar ook een, Letters, vanuit Japans perspectief. Pal ernaast. Als ik het allemaal goed begrepen heb althans... Had het er al over trouwens...



Was films aan het opzoeken om bij de bieb te bestellen.
Deze schoot me in ene te binnen: Panzerkeuzer Potemkin [potJÈmkin; het Russisch kent EE en JÈ en niks daartussen].

hier (alle links hier in een nieuw venster).

Met enige moeite vond ik de kinderwagen scène, hierboven en hieronder.



De film heeft natuurlijk wel een Joris Ivens gehalte, maar niet zo erg als Joris Ivens zelf.
KvhR schreef ooit: Ivens kan je aan de hand meenemen over bergen lijken, en dan schrijft hij, eenmaal thuis, over hoe opgewekt de dorpsbewoners hem tegemoet kwamen.
Het is, dit terzijde, on-ge-lo-fe-lijk dat wij hier een Joris Ivens prijs hebben. Iets anders als klinklare nep en politieke oplichterij heeft de man nooit gemaakt.

De KPGD heeft overigens ooit in het geheim opnamen van Joris Ivens gemaakt.
Ik ben daar middels relasies (die oost Duitse acrobate) aangekomen. Hier.

Ik lul maar een eind weg.
Recept
Zalm voor salade
Hak een zalmkop grof in stukken en kook er visbouillon van.
Snij een zalmstaart in drie stukken van ongeveer gelijk volume: het uiteinde, en de rest in de lengte in tweeën.
Doe de zalmstaart in stukken in de soep zodra die wat kracht heeft en gewoon blijft doorkoken.
Zodra de zalmstaart zowat gaar is van het vuur halen en in de bouillon laten afkoelen.
De stukken ontvellen, onbotten enzovoorts.
(De soep door een zeef halen en voor wat anders gebruiken.)

Ik moet er eens voor gaan zorgen dat ik weer webruimte heb (heb ik van Ziggo maar om dat te kunnen begrijpen / benutten moet je cybernetica gestudeerd hebben), want dan kan ik links naar muziekjes aanbieden. Had een fantastische vandaag. Een tiepe die een raga speelde, brommers op de achtergrond, en die raga was "This is my land / this is your land". Hoop dat ik het niet al vertelde.



Ravi Shankar, geen erg aardig persoon trouwens, een ongelofelijke dwingeland, maar een fantastisch musicus.

Hier.

Uhh, D., gisteren, je had, nogmaals, enorm gelijk. Het was een enormiteit van mij, dubbel? nee, in het kwadraat.
Ik keek nog even je bericht, nu met wat meer tijd. Jaja; vergüenza ("schaamte"; ik dus), ungüento, pinguïno.
Maar dat mais en maïs alletwee mag, dat vind ik verwerpelijk. In het Nederlands bestaat geen ai-klank als één klank (ui, eu, oe, au) DUS trema is niet nodig! En wat niet nodig is, moet je niet toevoegen.
Denk aan variëteit, als dat afgekort moet worden:
vari-
eteit, zonder trema!

Liep over het kerkhof in Tolbert = route bushalte naar centrum, ging m'n mobieltje, ik zeg ik loop door het dorp, zegt die tiepe: nou wel erg stil daar, zeg ik ja gelukkig wel ja want ik loop op het kerkhof...



Morgen weer kunst en cultuur.

Eindelijk.

Een goede avond!