maandag 22 maart 2010

Ik ben er niet!


En het is dan ook een ander die dit door mij geprepareerde erop zet.
En morgen ben ik er ook niet en had geen tijd om daarvoor wat te prepareren, dus morgen ff niks. Woensdag dubbel.



Heb foto's gemaakt van die gnocchi en zo, maar die post ik als ik het de tweede keer gegeten heb. Ik bedoel 1] gnocchi, tomatensaus, kaas; 2] idem gegratineerd.
Dat was overigens eergisteren en vanavond; gisteren opgeleukte pizza. Margharita + sardien ("wilde sardien" van Super dB; schreef al: "Zijn die niet altijd wild?" Klein waren ze wel. En moet zeggen: lekker van smaak en weinig vet. Gelig van vlees...) en ansjovis en pepertjes uit het zuur. Volgens mij schreef ik dit allemaal al.



Had die ocra, okers, gumbo, lady's fingers gekocht, moet dus weg, bakte ze vandaag dus al even kort, ter conservering.
Herinner me dat in west Afrika ze nogal eens slijmerig waren; dan werden ze gedroogd en tot meel verwerkt.
En op de markt had je dikke lichtgroene en dunne donkerder groene, die wat duurder waren. Vergeten te noteren wat van waar want ze kwamen ergens anders vandaan.



Recept
Zuurkool met rog en worst, België, waar anders...
Bereid de zuurkool zoals ik het meestal doe (search the blog op zuurkool) en stoof met blokjes rookspek erdoor en later met verse worst (leg de worsten op de zuurkool en druk ze erin).
Werk blokjes aardappel door de zuurkool als deze nog een minuut of 20 moet staan (haal de worst even uit de pan) en breng weer aan de kook, met de worsten omgekeerd teruggelegd.
Snijd de worsten in stukjes als de zuurkool en de aardappel zowat gaar zijn en werk ze door de zuurkool.
Leg roggevleugels op de zuurkool en breng aan de kook; laat vijf minuten stoven met een deksel op de pan, draai de rog en laat met een deksel op de pan nog een minuut of zeven staan.



Manta rog; die springen ook...

Column in NRC-Next, vergeten te noteren van wie. Prikkend in een pastinaak, en dat nog steeds bestaande fanatiek "professioneel" koken op peperdure fornuizen. "Pastinaak: niet voor niets een vergeten groente..." Haha!



Kraakhelder in Tilburg hier (alle links hier in een nieuw venster). Kraakhelder ondanks de Fraters van Tilburg.

Gisteren Full Metal Jacket. Vreemd. Opleiding lijkt film 1, Vietnam film 2. Ander licht (ja, natuurlijk, maar zó anders...), andere taal, andere mensen... Deel 2 slecht ook, zwak.