woensdag 5 mei 2010

Vergat gisteren,

over die asperges van de Aldi, dat ik nog nooit zo knapperige, "krokante" asperges gehad heb als deze. Keihard, nop buigbaar. Ik bedoel: veel meer nog dan normaal als je goed spul hebt. Kontje eraf snijden: enorm oppassen dat ze niet halverwege breken omdat bv. de asperge ietsje krom is op het platte werkvlak.

Goeie Bardolino van SdBoer en niet duur.

Ben bezig met Brieven aan Matroos Vosch en met S. Carmiggelt, een levensverhaal.



"Speciale schoenen voor moeilijke voeten" (en, vandaag, andere foto's van mijn geliefde Bordeaux)

Recept
Aspic
Maak een geconcentreerde bouillon van kalfsbotten, liefst grof gehakte schouderbladen. Deze bouillon zal stollen bij afkoeling.
Voor gebruik als aspic is het aan te raden de bouillon te klaren door er eiwit door te kloppen en de bouillon dan te zeven.
Aspic kan natuurlijk ook worden gemaakt van alle andere soorten bouillon én gelatine.



"Straat van het gemeentehuis" en daaronder "De wegen van Sint Jacobus van Compostella"
Daaronder weer de vroegere namen.
"Straat van het koninklijk paleis" ("straat" en "koninklijk" waarschijnlijk ooit weggehakt, revolutie?, en weer her-aangebracht.)
"Straat van het departement" (schattig, die laatste letter die er net niet meer bij kon)
"Straat van de geliefde boom"

Asperge-bouillon
Bedacht dat ik bij het water van de te trekken aspergeschillen en platgedrukte kontjes-bouillon ook wat Worcestershire moest doen en ietsje piment. Zo gezegd zo gedaan. We zullen zien zei de blinde.

Vanavond en morgen
Maak vanavond een of andere vissoep (forget wat ik gisteren schreef), met koolvis, visfumet, hoisin, champignons, rijst. (Was enorm lekker; morgen recept.)
Aspergebouillon staat nu te trekken, de asperges staan geschild in water onder een natte doek, morgen dan dus die asperges met pekelvlees en, tsja... Krieltjes? Heb nog taro, tarochips bij asperges lijkt me niks, maar taro als gebakken aardappel??



"Hotel van het vertrek"
Wow, kan het tragischer...
Die dichtgemetselde ramen, dat is nog die wet uit 1917, dat je belasting per raam moest betalen.

Zag gisteren de eerste helft van de vier delen Soldaat van Oranje. Schreef er geloof ik al iets over. Laatst was er die uitzending over de echte Soldaat van Oranje, met dat gedoe met de Molukken.
Enfin, deze DVD-versie heet Voor koningin en vaderland. Eerste helft dus, en viel niet tegen. Wat heel wat is voor een Nederlandse film.
Vanavond deel twee. Mocht het tegenvallen dan heb ik nog Poltergeist (altijd goed!) en Dances with wolves (geen idee, maar iets zegt me dat het niks is).



"Opslag van oliën zepen kazen"
Een vreemde combinatie. Alhoewel: drie x vet.