vrijdag 18 juni 2010

Pensioen en nog zo het een en ander




Inkopen vandaag.

Gedroogde Chinese vis. Rauw eten zei dat vrouwtje!

Werkte een jaar in Frankrijk dus, nou ja, werkte, was 11 maanden in de ziektewet, maar 1] voor je pensioen maakt dat niks uit en, 2], dat pensioen gaat in op je 60e, dus daar was ik al aan toe. Mooi trouwens dat je daar ongehinderd kan werken wat je wil, na het bereiken van je pensioengerechtigde leeftijd, onder precies dezelfde condities als ervoor. Maar goed. Ik vraag dat pensioen aan bij een of andere organisatie in de Picardie, die daarover gaat wat buitenlanders betreft. Brief terug, ze moesten dit en dat krijgen. Ik schreef dat ik er zsm voor zou zorgen, maar dat het nog ff kon duren (verklaring van werkgever, welke werkgever in de zeik is omdat ik bewees dat ie loog over de omstandigheden van mijn werkongeval). Maar elke twee weken weer dat ze dit en dat moesten krijgen. Ik schakelde het consulaat in, kreeg antwoord dat ze met de werkgever contact hadden gehad etc., maar nou komt het: van het -weer een ander- orgaan wat de betaling verzorgt kreeg ik vandaag een brief dat alles in orde was!
Hoe is het allemaal mogelijk, al dat geklapwiek om niks...



Chinese rijstwijn waarin water, rijst en soyabonen. Smaakt sterk.
Ik vroeg naar rice wine, zegt die vrouw "Hiel" en of ik een kleine of een "glote" fles wilde. Herinnerde me aan iets fantastisch. Zelfde winkel, oudere eigenaar, jaren geleden. Ik moest gepekelde olijven hebben, uhh, gepekeld en gedroogd is dat in China. En die heb je in drie soorten, zout, zout-zoet en zoet. Ik vraag naar die zout-zoete. Deze zegt die man, maar ook deze, en die waren niet grijs zoals de rest maar rood. Ik zeg Wat is het verschil. Zegt die man "Kleulstof meneel".



Gedroogde shiitake

Vanavond, omdat laat thuisgekomen, een opgeleukte SuperdB pizza (60 cent/stuk onopgeleukt!). Tonijn, zoete witte ui, rode Spaanse peper.

Vandaag in Groningen, Bommen Berend, garnalen-kroketten (redelijk, maar er zat een maggi-achtig smaakje aan) met warme schijfjes stokbrood, mooie salade en knof-saus, deze week 5,-.

En die lange, paarse Chinese aubergine van laatst heet ook wel, in het Surinaams, Boulanger (bakker).

En die gevleugelde komkommer van laatst, waarvan ik vandaag de naam zou vragen, die stond geafficheerd als Teroi. Noteerde dat, deed een Google, niks.



Die bolle groene pepertjes van laatst, familie van die rode waar ze die verse kaas in stoppen, die waren niet te pruimen. Te weinig zoet en teveel heet.

Recept
Brioche
Over de namen bestaat onenigheid. Wat in Nederland een brioche heet wordt in Frankrijk meestal pain mousseline genoemd, naar de vorm van het mousseline-gedeelte van een koksmuts.
In Frankrijk is een brioche meestal een broodje van mousseline-deeg.
Deeg. Los 15 gram gist op in twee soeplepels lauwe melk.
Werk twee eieren en wat zout door 175 gram bloem en werk er dan de opgeloste gist door (met de melk dan dus).
Werk er 120 gram zachte boter door.
Maak er een bal van, kerf die een paar keer in en laat afgedekt twee uur op een redelijk warme plek liggen; de bal moet dan twee maal zo groot zijn geworden.
Kneed licht, vorm tot een bal en laat 12 uur op een koele plek liggen.
Brioche
Vorm zonder al te veel te kneden dunne stokbroodjes van het deeg ("flûtes") en bak op 180 graden tot goudbruin.
Pain mousseline
Doe het deeg zonder al te veel te kneden in bekervormige bakblikjes, tot iets onder de rand. Snijd het deeg kruislings in en bak als hierboven.
Het brood moet als een vierlobbige paddestoel flink boven het vormpje uitgerezen zijn.
Pain brioché
Hetzelfde deeg maar gebakken in een gewone brood- of cakevorm.
Twee variaties
Meng wat Pernod (Médoc) of wat bruine rum (Vendée) door het deeg.
Niet teveel, want alcohol doodt het gist, net als teveel zout.



Knippa. Familie van de lychee, alleen kan je hier de schil ook opeten.

Gisteren
Witte bonen, puntpaprika, geraspte kaas (kontje van stuk Gouda).



Olijfolie-vetmengsel wat van het oven-bakken van dat parelhoen af kwam, ui, knof, groene Spaanse peper.
Komijn, laurier, piment.



Vocht van pot witte bonen en wat medium sherry. Proef (zout nodig? paddo-blokje).
Puntpaprika-stukjes erdoor, witte bonen.



Geraspte kaas erover en in de oven. Dat wil zeggen: wat ik deed is de geraspte kaas er doorheen roeren en het in de magnetron opwarmen. Dat is anders, en helemaal niet minder mooi.

Zag gisteren Pantserkreuzer Potjemkin, ook wel Potjomkin. Een "heel beroemde film". Nooit eerder gezien. Mensekinderen, wat een uiterst akelige superbotte sovjet propagandafilm. Zie hieronder. Iets van Jorens Ivens, zeg maar ("Die kan je meevoeren over bergen lijken, en al hij thuiskomt verhaalt hij je over hoe vrolijk de plaatselijke bevolking was"). (Hoe is het trouwens in Godsnaam mogelijk dat Nederland een Joris Ivens-prijs heeft. Ik bedoel, die kan toch worden afgeschaft. Ik bedoel, de tijd van die verblindheid, Hermans en Reve mochten van Amsterdam niet naar Zuid Afrika, die tijd is toch voorbij?)



Bedacht dat ik, bij die battle-hymns My Eyes have seen the Glory of the Coming of the Lord vergeten was. Nee, natuurlijk niet. Dat is hetzelfde als The Battle Hymn of the Republic.

P D Q Bach, Sonata Innamorata hier (alle links hier in een nieuw venster).