dinsdag 6 juli 2010

Tsja


Ik weet helemaal niks van voetbal, kijk er ook niet naar, maar zei, gezien de reacties, iets interessants vandaag (tsjee!). Ik zei Als Nederland van Brazilië kan winnen, dan kan Uruguay van Nederland winnen.
Heb trouwens een vriend in Uruguay, wiens opa, beroemd violist, op bankbiljetten daar staat. Hij, die vriend dan dus, woont in de staat 33. Kijk, vroeger had elke staat (van de Uruguyaanse bondstaat, of is het statenbond?) een nummer en die zijn afgeschaft behalve in 33.



Kocht op de markt in Groningen Roche Baron. Volgens mij ken ik die niet. Je ziet het niet, maar het is blauwschimmel. En dat waren dan twee vergissingen. 1] Ik moest kaas kopen voor gratineren op paprika / linguine, dus niet zo'n soort kaas!, en 2] ik zou vanavond gegrilde paprika'tjes (de echte en enige Pimientos del Piquillo) vullen met zoutevis. Maar ja, die zoutevis moet wel in de week...



Deze gevuld met garnalen, zei het plaatje, maar dat zie je toch niet.

Maak morgen trouwens clafoutis met kersen en Kirsch. Ondanks dat ik vandaag in het NRC blog meldde dat het met pruimen het lekkerste is. Dit terzijde.

Recept
Gemarineerde vis, Ceviche [sEEvietsje], Zuid Amerika
Laat stukjes rauwe witte vis en inktvis, en rauwe mosselen en garnalen vier uur marineren in de koeling, met flink citroensap besprenkeld; draai regelmatig.
Maak een marinade van niet teveel olijfolie en azijn, met daarin stukjes gepekelde pepers, ui, tomaat en oregano.
Marineer de goed uitgelekte vis etc. hierin anderhalf uur op een koele plek, regelmatig draaiend.
Kan ook met leverplakjes in plaats van vis.



De Stille Kracht, deel drie, gisteren.
Eerst fors wat goena-goena: kapotspringende glazen, gaten in spiegels, ingeschonken whisky blijkt gifgroen etc. Uiterst goed geënsceneerd en gespeeld "gesprek met de regent". Nieuwjaarsbal waarop de regent beschonken ronddwarrelt. Gekleed trouwens in een sarong met de parang barong als motief, de grote diagonaal, het hoogste in de adel. Gedoe over wel of geen zoon van de resident en erg mooi einde. Gaat dit zien.



Parang barong

(Zag trouwens ook Star Wars III (I en II onvindbaar). Mwahh. Daar ben ik blijkbaar te volwassen voor.)