maandag 23 augustus 2010

Daar zijn we weer,




volledig angehaugt und mitgenommen, maar goed.
Hele ochtend, uh, tot 15.00! op de brug, daarna bij Holt zuurkool koken, uur geleden thuis, post, email... Tsjonge. Uhh, J.: dank voor de foto's!
Hierboven: kookte de zuurkool gisteren al, thuis. Moet erg lang zeuren...
Holt, camp, hier (alle links hier in een nieuw venster).

Dacht dat ik het al had gepost, het zuurkool-recept, maar nee.
Reuzel, ui, knof, zwoerd van spek.
Stukken spek. Laag vuur na even.
Laurier, in tweeën gesneden jeneverbessen, karwij, wat gedroogde Spaanse peper, wat zwarte peperbolletjes.
Forsch witte wijn en, zoals gezegd, erg lang laten zeuren.



Aardappelen koken, puree maken (met boter, melk, witte peper, nootmuskaat).
Ovenschaal invetten. Laag puree. Laag zuurkool. Laag puree.
Gehalveerde rookworsten erin drukken.
Inkwasten met gesmolten boter.
Paneermeel.
Oven.



De rookworsten. Rest foto's volgt, maar geen relatie met tekst!

O ja, J., die ik dankte voor de foto's, maakte tonijnsalade. Liet me proeven, op een stukje stokbrood. Ik zeg "Het brood is prima" en wilde vervolgen over de salade, maar hij dacht dat ik dat sarcastisch bedoelde. Nee! Die salade was werkelijk prima! Fris (wat het belangrijkste én moeilijkste is)!

Ennuh, o ja, vandaag of morgen zou door de brug het schip van Theater te Water komen. Niet gezien. Jammer want morgen ben ik er niet.



Recept. Hèhè...
Eiersaus
Min-of-meer hardgekookte eieren prakken met crème fraiche, en dat mengen met peper, zout, citroensap en dille en/of kappertjes.

Nog een recept. Gòh...
Eland-neus, goose nose
Brand boven een vuurtje de haren van de neus en schraap schoon met een scherp mes.
Was goed in warm water, spoel af en droog.
Kook een uur of drie in licht gezouten water met kruiden naar smaak (peper, groene kruiden, foelie, kruidnagel...).
Snijd in stukjes; serveer warm of koud.
Burp.
Nou ja, burp, ik vond het erg lekker, al moet je ff wenne.



Gisteren Speed van De Bont. Typisch een film waar Eastwood wat erg fraais van had gemaakt.

Maar goed.
Vanaf morgen wat minder hectisch bestaan, en wat interessantere berichtgeving.

Met spekjes en zo.