maandag 2 augustus 2010

Filmpje, gevulde paprika'tjes, België en weet ik wat allemaal




Brussel, elke dag bedoel ik, vlak bij Toone, vlakbij dat toeristische maar aardige marktje op "Place Agora Plein".

Luister de Groningse Brel, Ede Staal. Maar erg mooi hoor. "Op klaai, op zoovel en op zaand". En dat doet weer aan Brussel denken, want daar heb je ook zavel. De Grote Zavel en de Kleine Zavel. Zavel = bult van mengsel zand en klei. Hier in Groningen heb je ze ook, "burchten" en ik woonde vroeger op de Oosterburcht. En tussen die burchten ligt een "gast", en hier in het dorp heb je denk ik de mooiste noordelijke eind 19e eeuwse burger-architectuur, voor zich pensionerende hereboeren, op De Gast tussen onze Ooster- en Westerburcht.



O, en Place du Tertre is ook een Zavel / Sablon.

O, en zie waar de taalgrens in België ligt, als je kijkt op de Google analytics van dit blog > landen > België.



Pimientos del Piquillo (kleine gegrillde iets pikante paprika'tjes), gevuld met zoutevis
Pot pimientos in vergiet (boven een kom, vloeistof bewaren) uitschudden, uitlekken, af en toe omhusselen.



Elke paprika controleren: heel? Zoniet: apart, voor saus of bakken bij ei of voor saus of zo. Wel heel: voorzichtig de pitjes eruit, op bord.
Ik trof een pot met weinig heel maar wel perfecte kwaliteit.
Heel hierboven.



Niet heel...

De zoutevis is natuurlijk geweekt, 24 uur minstens, en water verversen zolang het na een paar uur nog te zout smaakt. Maar: het moet nooit volledig zoutloos worden! Het moet precies zo zijn van "precies genoeg zout om de vis in te koken."



Kook de vis.
Afgieten en eventueel vellen en graten verwijderen.
(Bak ondertussen op laag vuur in flink boter kleine krieltjes, rauw.)



Olijfolie, ui, knof, de vis in stukjes, goed blijven roeren. Eventueel eruitkomend water droogkoken.



Witte wijn, pot-vloeistof (misschien niet alles), laurier, tomatenpuree, zoet paprikapoeder, iets cayenne.



Inkoken, proef.
Paprika'tjes vullen en serveren met de krieltjes.



In Trouw vandaag de Eet-Vis-Wijzer hier (alle links hier in een nieuw venster). Dus A] wordt het ethisch gevangen?, B is het gezond?
Uhh, je kan prima "rivier-mosselen" en "slijk-oesters" eten. You made my day!! En Haring uit de Noordzee liever niet maar toch weer wel of zoiets. Laat maar.

Brussel 7 en trouwens de laatste. Met alle foto's, ongeveer 400, maak ik een blog, net als van Bordeaux (hier) en als het klaar is dan meld ik dat wel.

Tsja, zondag. Formule 1 dus. Brussel of niet.
Schandalig, dat Massa Alonso voor moet laten gaan.

Op het St. Catharinaplein een Gueuze Mort Subite uit het vat. Leek vreemd genoeg wat zoeter dan uit fles.



(Ik maak graag van die reflectie-foto's, en deze lijkt me de mooiste tot nu toe, nou ja, niet de mooiste, dat was dat klooster in Bordeaux, maar de meest indrukwekkende. Is erotisch zelfs.)

Karafje rood na dat bier. Olijven. Ze hebben hier trouwens allemaal mooie ouderwetste aperitieven: Gancia, Cynar, Picon. Prima trouwens: glas rood = 3,-, karafje 3,5 glas = 7,-. Dat zie je niet veel, maar ja, deze lui zijn dan ook volgens de kaart voor "een discriminatie-loze maatschappij".



Morgen vertrek ik weer en vergat te zoeken naar Tierenteyn mosterd, of schreef ik dat al.

Kindertjes hier, populair: Radslagen, zoals dat in het Duits heet. Voeten handen voeten, in zijdelingse richting.
In Duitsland landden ze juist voor je voeten en dan gaf je een muntje. Ja, mijn vader dan, want ik praat over 55 jaar geleden.



(Don't get wet)

Zelfde Italiaan als die Caprese vanmiddag. Kip-vraagteken maar dat was zeg maar Provençale. Met spaghetti. Heerlijk en vooral dat die tomatensaus zo fris was. En die Provençale was dan wel weer met Parmezaan, die ik (!) zelf mocht raspen en die (!) niet afgesneden was maar afgebroken.
Provençale dus + kaas, maar dat was met die kip erbij een ervaring en lekker.



Altijd triest, op de laatste avond je gidsen en kaarten inpakken, "terwijl je er nog bent" zeg maar.