donderdag 26 augustus 2010

Vandaag,


zullen we maar zeggen.



Maar eerst maar gisteren. Bonen-puree. Jammie.
Olijfolie, ui, knof.
Paddo-blokje-stukje, gehakte gedroogde chili's, komijn, geel mosterdzaad.
Ietsje lekwater van de velderwten ("jonge kapucijners", zie foto boven), iets water, iets witte wijn. In totaal weinig vloeistof!



Koken, prakken.
Proeven. Smeuïg met goede olijfolie.
Tomates provencales voorbereiden: kapje, rondom olijfolie, bovenop selderijzout, rozemarijn, zwarte peper. Op de foto lijken er gele sprietjes op te liggen. Dat moet -groene- rozemarijn zijn. Er ging iets fout. Maar ja, ik had RAW niet ingeschakeld, dus dat was niet corrigeerbaar.



Enfin.
Bonen in ovenschotel met geraspte kaas erover (had Old Amsterdam geraspt). Foto onder = zonder kaas. Vergat foto-mèt te maken.

Tomaten ernaast in de oven.

Jammie like wow man...



Zag ook deel 2 van De Eerste Wereldoorlog van Orion Channel. Wederom rommelig, zwak ("film" = gelul met om de halve minuut verspringend beeld), onzorgvuldig. En een ongelofelijk breeduit smilende en lullende domme Amerikaan die ongeveer elke 10 minuten opgevoerd werd.

Links. Geen cultuur hoor!
Kerk Noordbroek hier (alle links hier in een nieuw venster). Mooi initiatief, afschuwelijke website.
Statenbijbels hier. Mooie site maar technisch niet goed. Foto is veel te "zwaar" en site houdt niet op met laden.
Dagje Weg hier. Ook niet echt fraai. Daar, trouwens, hadden ze die statenbijbel genomineerd.



Speelgoed Museum Brussel
Laatste Brussel foto's. Link naar alle foto's binnenkort.

Wat was er nog meer vandaag.
"Uhh, op donderdag publiceer je een recept wat je wel genoteerd hebt maar nog niet geprobeerd, en eventueel gecorrigeerd".
-"Eventueel??"

Daar gaatie.
Spaghetti alla putanesca, hoeren-spaghetti
Olijfolie, ui, Knof.
Verse ansjovis filets of in melk geweekte uit zout of uit zoute olie, roeren.
Chilipepers, zwarte olijven, stukken tomaat (bv. Tasty Tom of aan de plant gerijpte). Prak na even de tomaat.
Laat aan de kook komen met wat rode wijn en laat 10 minuten zacht doorkoken, af en toe roerend. Proef
Kook de spaghetti.
Spaghetti afgieten, saus in een schotel, spaghetti erop, kappertjes en gehakt selderijblad erover
En een scheut olijfolie.
Meng.



Grote Markt, Brussel, Nationale Feestdag. Die vlag zo, dat is daar heel normaal, normaler dan een vlaggestok.

O ja, een bekende zit in Togo. Eigenaar / weldoener van dit hier. Site waarvoor ik vrijwilligerswerk ga doen. Ombouwen, vrijwilliger zoeken om het Engels te corrigeren (en eventueel ook andere talen), bijhouden site makkelijker maken etc.
Vroeg hem (mail) wat -Togoles eten- Akume met Adene is. Akume: mais fufu? Adene is "a native vegetable green". Tsja.
Togo cuisine iha. hier maar geen recepten.
Zocht verder, uiterst frustrerend. Lama.



Een monument in Brussel waar veel te doen is. Ik bedoel niet het plein waar het staat, daar is ook veel te doen, Place Agora, nee, het ding zelf. Die gouwe lap, dat hondje, dat manneke rechts, die snor, dat geliefde boek aan het hart...

Citaat, want, zei ik dat al? ik heb er zo veel...
"Er is heel veel in mijn geteisterd en rampzalig leven, dat, wat mij betreft, beter vergeten en verzwegen kan blijven. Geen misdaden, maar beschamende stommiteiten en ijdelheden."
Gerard Reve aan Jan Brokken. Waar ik me bij aansluit.



Prachtig Art Deco gedeelte van het oude Station Noord in Brussel, perfect geïntegreerd in de moderne nieuwbouw.

Lees, dat schreef ik meen ik al, de Avonturen van Pa Pinkelman en van Tante Pollewop.
Erg aardig, ook omdat de auteur Bomans er zelf in optreedt. Dat kom je niet vaak tegen. Het enige vergelijkbare wat ik ken is Cela, die in een boek in een café iemand laat zeggen "Heet u Cela? Komt u uit Galicië?". Ja. "Bent u dan misschien familie van de schrijver?" Ja, maar we zien elkaar weinig want etc. Heel mooi.

Krant vandaag. Bordeaux. Zon, 31 graden.
Wat doe ik hier?



Bye bye Brussels!