donderdag 9 september 2010

Als je over de duvel spreekt...


Kocht een tweedehands kookboek, "La cuisine familiale", kookboek voor de familie zeg maar, en ja hoor, kalfshart.
Kalfshart (heel dus, en zonder veel schoonmaak al zou ik de boezems, de atria, dat donkere deel bovenop, wel weghalen) rondom met ui aanbraden. Water, kruiden, flink wortelschijfjes want het is kalfshart met wortel, een uur. Hart uit de pan, vloeistof ontvetten en inkoken, hart ook ontvetten (dat vet er af snijden dus). En thats it. Hart in stukken serveren met de saus, die ik wat zou binden. Lijkt me.

O, en die twee keer hart vlak achter elkaar blijkt weinig mensen af te schrikken want ik had gisteren een absoluut bezoekers record...
Maar meer vego komt er weer aan hoor.



Peter Vos, Hollands Maandblad 1970

Recept
Fleurons
Steek met een borrelglaasje maansikkeltjes uit (ontdooid) bladerdeeg, bestrijk met losgeklopt eiwit en leg ze op een ingevette ovenplaat.
Bak in een hete oven tot goudbruin.
Vóór het bakken kunnen de fleurons bestrooid worden met grof zeezout of bijvoorbeeld belegd met kleine stukjes ansjovis uit blik.
Fleurons kunnen ook met wat water vóór het bakken op een pie of zo worden geplakt.

Je kan voor fleurons ook speciale stekertjes krijgen met kartelrand. Zie onder.



Ennuhh, donderdags post ik voortaan vroeger hier, ivm. Spaanse les geven.

And now for something completely different! De WereldEiDagen hier (alle links hier in een nieuw venster). In Barneveld, waar anders. Heb ik trouwens een tijdje gewoond. Pension Nooitgedacht. Beste ontbijt ever.

Zag gisteren The 39 Steps van Hitchcock. Zijn eerste succes. Moet wel op gang komen en af en toe wat pathetisch.

Hoe kwam ik hier nou op? O ja, Barneveld en een contaminatie met Jehova's Getuigen. (Niks op tegen hoor zolang ze me 's zondags 's morgens maar niet uit me nes belle. Kees van Kooten had een briefje op de deur "Jehova Getuigen. Wij mogen van God uitslapen!") Maar goed, die J G's waren in Barneveld een groot gebouw neer aan het zetten, kwamen ze vrijdags avonds in grote getale aan om tot zondag avond mee te helpen, ging er 'n tiepe uit Barneveld met een snack-kar staan, groot succes tot die tiepe op 'n gegeven moment z'n poten brandde, "Godverdomme!", en hij kon mee opdonderen met z'n kar hahahahaha.



Als boven

Recept
Focaccia
Meng gist, iets suiker en lauw water.
Kneed een scheutje olijfolie door bloem en kneed er dan het gistmengsel door en wat zout.
Vorm van het deeg balletjes iets groter dan het volume van een dobbelsteen, en rol die plat.
Laat rijzen.
Bestrijk de deegplakken met olijfolie en bestrooi met grof grijs zeezout; bestrooi eventueel met rozemarijn en/of stukjes zwarte olijf (droge soort).
Bak een minuut of 20 op 150 graden.
Variant
Werk geperste knoflook door het deeg.

Weer een salontafel kookpil, weer van die Teubner: Vis en zeevruchten. Ook niks waard. Haring staat niet in de index maar wel matjes en matjesherring. Sic. Vertaling Tekstcase Hilversum.

Dat verhaal van die Jehova's, dat hoorde ik in het plaatselijke café De Bonte Koe.

De Bonte Koe

Ha vent!
Ha kerel!
Dag Maarten!
Dag Thea!
Het oude recept?
Alles glimt als vanouds
in de late middagzon,
de keteltjes aan het plafond,
de bril van Annie,
en de gebruikelijke ruzies
worden als altijd bijgelegd.
Als je rood mist
Ben je al je punten kwijt.
Der is nog post voor je.
Pas op,
Je hebt er twee gemaakt
En je staat op acht.
Nou gaan die jonge jongens biljarten,
Die stukadoors,
Die kijken teveel,
Die zijn te serieus.
Ze maken der niks van ook.
Doe Dicky er maar een van mij.
Heb jij in het vorstverlet gelopen?
Wat zei je?
Nee, ik had het niet tegen jou.
Spinazie?
Nee, tuinbonen.
Moet je de krant zien?
Nee, tot morgen!
Tot morgen!
Smakelijk eten!
Smakelijk eten! O nee,
Je hebt al gegeten.
We worden allemaal ouder.
Jij wel ja.
Groetjes!
Ajuus!



Mooi, die verhalen over de oorsprong van de cyclopen-mythe in Sicilische (was het geloof ik) dwerg-olifanten schedels. Die inderdaad "één gat" hebben, maar breed en met daarin twee gaten.
De oorsprong is "cyclopia", een geboorte-afwijking. Als je er tegen kan, en ik waarschuw, hier.
Tsja, daar heb ik voor gestudeerd zeg maar. Antropobiologie. En voor de jaarlijkse scriptie deed ik ooit teratologie, monster-kunde. Je bent jong en je wil wat.
Leerde je ook waar Janus vandaan komt, die tiepe met een gezicht aan twee kanten van zijn hoofd. Dat komt ook van een misgeboorte, een janiceps, Janus-hoofd. Dat is, je kan er nauwelijks bij met je verstand, een siamese tweeling die met het aangezicht vergroeid is. En dat is dus een groot hoofd (waaronder twee lijven), met op dat hoofd aan elke kant een gezicht. En nou komt het: elk gezicht bestaat uit de helft van het gezicht van het ene kind en de helft van het ander. Want die gezichten zijn als het ware door het midden opengespleten, en zo, opengespleten, tegen elkaar aangedrukt. Kunt u mij volgen.
Hier, als je durft, een prosopothoracopagus, gezichten én thorax aaneen. Ff voorbij de advertenties scrollen...
Succes en slaap lekker.



Vanavond mooie tomatensaus, maar wel met een zakje tortellini, want drukdrukdruk, eea. vóórdat ik naar Groningen afreis, want ik wil wel na m'n echte werk 'n glaasje wijn, Spaans of niet. Als u begrijpt wat ik bedoel. En ja, dat blog kost tijd, maar dat is ontspanning.

Sprak net iemand uit Venlo en me schoot iets fantastisch te binnen, wie weet bestaat het nog, het echte Rijke Roomse Leven: het missiemuseum in Steyl, vlak onder Venlo. Bestaat dat nog? Met nog bestaan bedoel ik overigens "zoals het jaaaren geleden was", en kijk, blijkbaar wel!
De lokatie is fantastisch, het interieur is "1950" en schitterend is ook die opgezette beer bij de ingang, waar je een muntje in moet stoppen.

Gisteren. Foto's vergeten.
Boter, sjalot, knof, peterselie, blokjes vastkokende aardappel.
Effe roerend bakken, flink wat fijngesneden prei erbij, roerend bakken met laurier en wat komijnzaad, half witte wijn half water, aardappel gaar stoven.
Proeven.
Als hot heel fijn gesneden guindilla erbij (niet te hete peper uit het zuur; search the blog, zie hieronder), en als zout heel fijn gesneden ansjovis.
Roeren, proeven.
Tonijn erdoor, naar keuze gebakken verse of uit blik op water, en stukjes zwarte olijf, droge soort.



Die wayang komt morgen. Moet binnen een uur gegeten en naar de bushalte gelopen hebben.

Die tijdschriften-stapel in de schaftkeet op de brug, deel 2 nu. Kort want Nieuwe Revue en daar zijn ze niet zo culinair.
Link-pagina's hebben ze blijkbaar wekelijks.
Dat schiet op. De eerste al ligt plat. cookthink.com . Morgen beter. Eventueel.
Culinaire Versmarkt hier. Ziet er niet slecht uit.
Hapsalons hier, gatsie.
Deze hier komt niet uit de Nieuwe Revue maar blijkbaar had ik iets verkeerd genoteerd en ik vond dit.