maandag 20 september 2010

En alweer: vandaag


Tasty Tom tomaatjes, kapje eraf en op z'n kop langzaam bakken (boter) in een hoge braadpan met deksel. Wie weet. [Werkte fantastisch!]
Cidersaus maken, eieren erin pocheren, maïs erbij. Naast die tomaatjes serveren ivm. C1.
Zie morgen.



Morgen zie hierboven.
Want ik wilde + voor de buurvrouw gebakken stoofpeer met rookworst in ketjapsaus maken (morgen vleesdag), maar er was geen stoofpeer. Maar wel pompoen en dat nog niet gehad dit jaar.
Een forsche pompoen (prijs per stuk dus je pakt de grootste, toch?), en geen pompoenbrood met de helft deze keer ivm mijn mij zelf opgelegde dieet (kan al zowat knel-loos die broeken weer aan!) maar dus een flinke pan pompoensoep (gekookt met schil en pitten! zie morgen!) met tegen het eind van het koken 2/3 van die soepgroenten erbij, 1/3 aan het begin. En met die verse chorizo.
Ennuh, vandaag cider in het eten, rest fles morgen bij de pompoen!
Ennuh, wat die chorizo betreft: ik dacht dat AH allemaal van dat gezonde vlees verkocht? E 301, E 306, E 316, E 325, E 331, E 443, E 422, E 500, E 621, E 120, E 252. Nou u weer. Morgen geef ik licht. (Vuil kanaal ergens, schipper: As je daarin flikkert kom je lichtgevend bove.)



Lekaroz, in de Pyreneeën van Navarra.
Daar kende ik jaaaren een boeren echtpaar, in die voorste boerderij (beneden, niet vlak boven de onderrand,) en als ik er kwam dan begon die vrouw meteen een enorme hoeveeldheid verse chorizo te bakken op een werkelijk enorm houtfornuis. Die man lag dan te slapen met z'n kop op tafel en dan opende ik de ouwe jenever, glaasje naast z'n kop, La Paz sigaar er naast, en dan begon die man spiertrekkingen te krijgen.
Die vrouw die kreeg textiel, meestal mooi katoen uit Elburg.
Toen ik er de eerste keer kwam, 1967?, heb ik een polaroid foto (grote ophef!) van de baby gemaakt, 13e kind. Jaren heeft die aan een punaise gehangen totdat ie enkel nog geel was.
Ze hadden trouwens een oorkonde aan de muur van Franco met felicitaties voor het 10e kind. En ze maakten die Ronkal achtige kaas, met die kleine wormpjes erin. (Foto = "Roncal", voor Spaanse, niet Baskische markt)



Meestal als ik er kwam stond er een klein kleinkindje buiten (extended familie behuizing). "Egun on. Aitona?" (Dag goed. Vader-goed-de? = Opa?) En dan wees ze naar boven.

Recept
Franse maaltijd-salade, naam vergeten
Maak een salade van sla, heel fijn gesneden witte kool, komkommer, paprika, meloen, waterkers, blokjes rookspek en/of gekookte ham en knoflook-croutons.
Werk er wat citroensap door.
Maak een dressing van yoghurt, crème fraiche, mosterd, groene kruiden, zout, peper en wat nootmuskaat.
Serveer samen.

Over gekookte ham gesproken: zag vandaag dat daar evenveel vet in zit (dieet...) als in kipfilet of zo. Bijna niks. 3% of zo, of 7.
Viel me weer op vandaag, AH en Aldi (vooral AH) dat op erg vette producten dikwijls aanduiding van het vetgehalte ontbreekt. Is dat niet verplicht dan?



Vandaag en morgen zie eerder. Nu dus gisteren. Zie hierboven, een niet-eenpansmaaltijd!
De damp slaat nog van de courget af! Dank trouwens, C1, dat je me nog net op tijd uit het moeras van de eenpansigheid hebt weten te trekken!
(Uhh, wat vond je van dat Japanse mispel-boom en dat Aardbei-boom verhaal laatst?)

Kook pasta, afgieten, koud spoelen, olijfolie erdoor.
Pinda-olie ("met pasta?" Ja, zie verderop), ui, knof, gemberwortel.
Sesamzaad, twee soorten mosterdzaad.
Harissa, taotjo, gemberstroop, rijstwijn.
Sudder, proef.
Falafel frituren.
Blokjes courget door de saus en opwarmen.
Serveer met de pasta en de falafel.



Kijk, dit is dus die pasta waar het eten gisteren mee stond gepland.
Mì Trung Gà. Op de U een soort haakje naar links en daarboven ook nog een soort apostrof (niet op internet want HTML kent dat teken niet). Vietnamees?

Jawel, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Of beter zie bánh mì trứng (báhn equivalent van bahmi / bakhmi?) hier.

Gooide het in kokend water, bekeek daarna de instructies. Tsja... Dacht wat maakt het uit. Nou, simpel: je kan het niet gewoon in water flikkeren.
2 Minuten in koud water.
Afgieten en heet water erover (hoe heet en hoeveel?).
3 minuten.
Los roeren met "bijvoorbeeld" eetstokjes.
"De noedels zijn nu klaar om bijvoorbeeld te bakken in olie / te koken met vlees en groente of met oester saus".



Miniatuur orchidee gekocht.

Zag Papillon. Mooi. Van alles en nog wat op aan te merken, maar blijft een mooie film.

Recept
Franse "tosti"
Maak een dikke béchamel.
Beleg een snee witbrood met ietsje béchamel, en met een plak gekookte ham van een goede soort, liefst Jambon de Paris.
Bestrijk met béchamel.
Leg er een snee witbrood op en bestrijk die met béchamel.
Bestrooi met geraspte Emmentaler.
Grill goudbruin.
Serveer met schijfjes tomaat. Niet dat ze dat in Frankrijk doen, maar het schijnt zo te horen.



Nieuwe hulp in de huishouding.
Ik denk Ik zal toch maar eens die vensterbank opruimen (te lijmen gebroken keramiek, uit elkaar gevallen mobiles en collages...).
Maar ja, toen had ik die enorme vensterbank, twee meter naar links, drie naar rechts, helemaal leeg...
Ben maar begonnen met Bromelia's te verzamelen.
Sinds ik me daarmee bezig hield, jaaaren geleden, is er blijkbaar veel veranderd. Genetische manipulatie. Rechts een plant met meerdere bloemen, dat bestond niet. Links een met vertakte bloemen, en ook dat bestond niet.
Je weet niet wat je ervan denken moet...

Citaat
"Whipe your glosses with what you know"
Joyce, Finnegans Wake
Glosses. Niet glasses.