donderdag 23 september 2010

Mail, interessante site en nog zo wat


Eerst maar even gisteren, waarvan ik de foto's kwijt ben.
Ovenschotel, dus eenpans uit nood. Sorry C1!
Olijfolie, ui, sjalot, flink prei.
Laurier, gebroken zwarte peper.
Zure room, witte wijn, wat water en een stukje lamsbouillon blokje.
Proef.
Ovenschotel, pasta (het waren penne), prei, geraspte kaas.
Jammie!



Dit is niet penne maar Penne. Abruzzen.

O, maar wacht! Niks penne, het waren linguini. Tsjee...

Recept. Hebbe we dat gehad.
Fruit Cheese, Engeland
Snijd een kilo appels, peren en pruimen in kleine stukjes en laat die in een lauwe oven zacht worden (wat wel even duurt).
Druk de vruchten tot pulp en meng met een kilo suiker.
Doe in potten en werk af als jam.

Mail
Dag Maarten,
Ik geniet dagelijks van je blog!!
Ben niet zo'n iemand die reageert, maar heb sinds je tempé-ervaringen een verzoek:
Ik woon al bijna 4 jaar in Frankrijk en tempé is hier moeilijk verkrijgbaar.


Vertel mij niks...

Wanneer je weer eens wil experimenteren met tempé, zou je dan de "Mendoan" voor me willen maken en mij vertellen of het wat is? Het klinkt heerlijk.
Ik heb wat receptjes verzameld en misschien zou je het volgens "mijn" recept kunnen maken? Ik heb het uit een Indonesisch kookboekje gekopieerd, en een klein beetje aangepast (wij hebben in Nederland maar één soort en afmeting tempé).




Mendoan

Staat genoteerd. Al was het maar omdat ik helemaal verslaafd ben aan kencur / kentjoer. Maar duurt ± een week; had al wat anders op de tahu - tempeh - Quorn - etc. dag gepland. Verder heb ik geen rijstmeel, en kom niet eerder bij de toko dan dinsdag.

Mijn verzameling is hier (alle links hier in een nieuw venster) te vinden. En voor de Mendoan: Klik op Tempé goreng - diversen

Erg interessante site! Zet 'm meteen bij de links.

De Piaja (van kip) is trouwens een aanrader!
Mvg,
M.


Staat ook genoteerd. [piadja]. Maar weet je zeker dat dat de goede spelling is? Kan geen plaatje vinden. Ayam paniki dan maar. Ook Sumatraans. O nee. Hebben we laatst al gehad (search the blog) en trouwens het is niet Sumatraans maar Minahasa (Noord Celebes / Sulawesi).
Ayam tutu dan maar. Niet van bisschop Tutu maar van Bali.



Een recept heb ik niet, wel gegeten daar (dag van te voren bestellen want moet een tijd met de vulling erin liggen). Heb jij een recept, M.?

Moet voor de volgende Spaanse les Flamenco tubes hebben.
Hier. Hij begint wat ouwer te worden. Dit is in Saintes-Maries-de-la-Mer, Heilige Maria van de Zee, Camarce, Zuidoost Frankrijk, zigeuner-bedevaartoord. Hier (beter kan ik niet vinden).
Baile flamenco hier.



Op naar de Spaanse les!