dinsdag 12 oktober 2010

Eerst maar even Vanavond,


want dat wordt mooi.
Was bij Super d B vanwege aanbieding bepaalde wijn (hadden ze niet) en aanbieding pizza's (hadden ze niet) omdat ik er geen meer in de diepvries had. Maakte stennis, mocht een pizza uitzoeken. Het goedkopere segment weliswaar, maar toch. Mooie Marguerita. Hoe die nu eens op te leuken? Kijk: fruits de mer, kleingesneden bos-ui of hoe heet het, kleine stukjes droge zwarte olijf, idem ui, idem knof, idem pepperoncini, alles door de olijfolie gehaald.
Kijk. Foto's morgen...



Pepperoncini
Bij de betere Turk

Interessante site hier (alle links hier in een nieuw venster). Niet alleen voor zware bestanden hoor, ook voor hele zwik bestanden. Gaat hier veel sneller. Het zenden dan dus.

Kroeg, een vader, zoontje was thuisgekomen na biologieles, hadden ze het over sponzen gehad en over de zakpijp. Geen idee wat dat is, zegt ie. Ik zeg Dat is ook zo'n soort beest. Zit er een ongelofelijk ouwe zeur in de buurt, altijd zich overal mee bemoeien, altijd lulpraat uitkramend ("Ja, de Deux Chevaux, dat is de eerste auto met automatische versnelling! Ja, ik weet dat soort dingen. Ik ben namelijk in-gee-nie-eur!"), begint ie zich met die zakpijp te bemoeien. Dat ik niet moet denken dat hij dat gelooft, dat dat bestaat, een zakpijp. Ik kwaad, Bemoei je er niet mee. Was ik "ordinair". Ik zeg Sinds wanneer weet jij wat ordinair betekent?
Enzovoorts.



Culinaire toepassingen hier en hier en hier en hier en hier.
Op naar de visboer morgen. Wat? Hep u dat niet??

Kreeg een meel van ene Giedo de Snijder. "Zou het kunnen dat je last hebt van arrogantie? Het schijnt dat daar wel iets aan te doen is."
Ik schrijf "Nee! Vooral niks aan doen! Heerlijk! Hahahahahahaha...... (En kijk, je moet natuurlijk wel wat in je mars hebben, voordat je met recht arrogant kan zijn!¬]]]]]]]]]]]]]]"

Had het laatst erover dat ik een fles Cava gekregen had, "Xènius". Gisteren gedronken. Werkelijk heel erg voortreffelijk, verdomd! Niet die van mij geopend, dat niet, maar zie verderop. Werkelijk heerlijk. Moet er bij zeggen dat zowel die van gisteren als die van mij behoorlijk oud zijn, jaar onbekend, maar -dus- nog perfect.
Hier geen informatie, maar het bestaat dus wel. Uhh, misschien niet meer of zo...

Kreeg Tirade 1960.
Karel van het Reve bespreekt -dodelijk- "Mama, kijk, zonder handen!" van Claus. Staat niet in Karel's verzameld werk, en goh, zo slecht vond ik die handen niet. Erg erg lang geleden trouwens. De tijd van "Suiker" en "Een bruid in de Morgen"...
[Oei! De K van G. K. van het reve, Gerard dus, zette me op het verkeerde been!]



En ook een interview met Mulisch. Toen al, 1960, een even grote kwaak als nu.

Recept. Eindelijk.
Gedroogde aardbei
Kan nog net.
Was 250 gram aardbeien, ja!, dep ze droog en ontkroon ze.
Snijd de aardbeien in dunne plakjes en dep ook die droog.
Leg ze op een bakplaat (110 graden), bedekt met bakpapier of een anti-aanbak vel en zet het in de oven.
Als ze na ca 1 uur wat gedroogd zijn: omdraaien.
Laat ze nog 1 tot 1½ uur in de oven staan tot ze knapperig zijn, maar niet beginnen te bruinen.
Trouwens wel eens aardbeien met gebakken ontbijtspek gegeten?



Zeekomkommer, dat is ook zoiets. Nou ja, zoiets, het is meer familie van de zeester, al zou je dat niet zeggen.
Hier. En eetbaarheid hier.
(En dat hep u ook niet? Wat heppu dan wel??)

Die rode kool gisteren.
Zat daar te koken, en als er wat op het vuur stond te werken aan mijn post van gisteren.
Maar toen ik met dat posten klaar was, was die rode kool dat nog niet. Lang gestoofd. Zie onder. Geen foto's trouwens. Niet aan gedacht.
Boter, ui, knof, grof gebroken witte peper.
Gebroken korianderzaad, rode kool (pak; zie onder), witte wijn.
Dat wil zeggen: die lui hebben mooi rood in de kelder liggen, en champagne, maar geen wit of rosé en de witte was er al door. "Hier, cava". En dat was dus die hierboven besproken cava.
Ik moet zeggen, als je die (pak) appeltjes-rode kool, want vers was er niet, zo klaar maakt, behoorlijk lang op erg laag vuur stoven met die cava en korianderzaad, dat dan de zoetheid fors terugloopt en de smaak stukken mooier wordt.
Maar goed. Klassieke aardappelpuree maken, stamp met rode kool maken.
Eerder al borstfilets van duiven afgesneden, hele rest grof hakken, licht door bloem, aanzetten in een hete oven en er dan een mooie bouillon van koken met alles er op en er aan. Voor vooraf. Met wat madera erdoor.
Borsten kort sauteren, stamp in ovenschotel, borsten erop, oven.



Vanavond rest van WO 1. Erg interessant gisteren, deel 1 van disk 2 van casette 2. Heel erg grote overeenkomsten (acteurs, tekst-loopjes, scenes, noem maar op) met Band of Brothers.
Morgen meer daarover.