maandag 25 oktober 2010

Tsja...


Eerst maar even wat recepten, dan hebben we wat adempauze.
Gele rijst met gedroogde visjes
Surinaamse of Amerikaanse rijst opzetten in koud water met koenjit, wat santen, wat sereh, wat daoen djeroek poeroet en iets zout.
Niet te snel aan de kook laten komen.
Als het water kookt gedroogde visjes toevoegen (Ikan teri) of gedroogde garnalen (Udang kering).
Alle ingrediënten bij de toko.

Uitspraak teri: "trIE"; kering: krIng. In beide gevallen slikken we, of althans bijnabijna, de stomme E in want het is een schwa indogermanicus. Die dus niet zo erg Indogermaans is. Trouwens het valt me altijd zo op dat kepala (e = weer schwa) zo verwant lijkt aan kephalos, beide "hoofd", en respectievelijk Indonesisch en Grieks. Nou ja, je hebt de Gandhara cultuur natuurlijk, tussen Grieks en buddhistisch zeg maar. En Sumatraans Batak schrift is afgeleid van Sanskriet. Enzovoorts zeg maar.



Gandhara

Fondue uit Neuchatel, Fondue Neuchâteloise
De laatste fondue en niet eens een echte.
Sneetjes oud stokbrood begieten met flink droge witte wijn, liefst Zwitserse, en ze in een oven bijna droogstoken (halverwege een keer draaien).
Bestrooien met gemalen kaas, gruyère of appenzeller, en gratineren.
Eventueel wat zoet paprikapoeder over die kaas.

Dat boek Congo wat ik laatst besprak heeft de Libris prijs gekregen. Ik vind dat niet correct om de simpele reden dat het een groot gebrek heeft: het staat vol colloquial taal, populaire straattaal. Die, dat is het extra ergerlijke ervan, ook nog in ene om de twee of drie bladzijden in de verder normale tekst lijkt binnen te springen, onverwacht maar toch met regelmaat en heel erg storend. Ook grove fouten in het register. Iemand treedt op in het boek in jaar A, maar in het register pas in jaar A + 10, net voordat ie vermoord wordt. Lumumba of Kasavubu of Mobutu of een andere halsafsnijder.

Vandaag koya tofu, spitskool, en die ingewikkeld klaar te maken heel dunne Chinese mie. Zie morgen, want precies weet ik het allemaal nog niet.

Gisteren.
Bak kip in arachideolie aan alle kanten licht bruin, uit de pan.
Peultjes (die in stukjes in koud water gelegen hebben en goed uitgelekt daarna) idem.
Arachideolie, ui, knof, gemberwortel, lombok.
Ketjap manis en iets Light soy.
Wat citroensap en proef. Bedenk dat er later misschien nóg wat citroensap bij moet omdat de zuurtegraad gezakt is.
Stukjes kip erbij, ff stoven.
Maïs erin opwarmen, peultjes erbij en stukjes petehboon uit de pekel.



Vanavond bij die koya etc. de daarbij ideale wijn, Gewürztraminer.
Had er trouwens laatst een van de Aldi. Hoe ik daar op kom: zie verder. Ik bedoel, iha zijn de producten van Aldi helemaal niet slecht, maar die Gewürztraminer had een vies zoetje. En nou hoe ik daar op kwam. Simpel. Kocht zaterdag magere yoghurt bij Aldi, zoals wel meer, proef: ongelofelijk vies! Of d'r wat peut of zo door zit.

Mail
Vroeg om in Groningen niet te vinden Guérande zout.
Ik koop mijn zout altijd op de markt. Zit daar in zakjes, ik zal kijken of ze ook het gevraagde hebben. De zouthype is wel een beetje op zijn hoogtepunt geloof ik. Er schijnt zelfs een winkel in A'dam te zijn die uitsluitend zout verkoopt. Daar kon je 5 jaar geleden toch geen fatsoenlijke boterham mee verdienen. Heb jij suggesties, behalve deze speciaalwinkel dan, waar ik Guérande zout kan vinden, als ze het op de markt niet hebben?
C
(1!)

Speciaalwinkel? Dikker en Thijs, als je het toch over A'dam hebt. Of bestaat die winkel niet meer en is het alleen nog maar een hotel?
Vertelde het al ooit. Dikker en Thijs is? was? ook een erg sjiek restaurantje. Daar zat Peter van Straaten ooit. Heel erg aangeschoten. Kon zijn ogen niet op de kaart krijgen. "Doet u mij maar een bord warm eten, ober."

Uhh zouthype? Tsja, ik vind het toch wel erg mooi om te wisselen. Rock salt hiervoor, Himalaya daarvoor, zwart daarvoor, Wadden daarvoor...
Zal ik je wat van deze zouten sturen?
Marieke, weet je nog, die zwoor trouwens bij guérande.



Links
Nacht van de nacht hier (alle links hier in een nieuw venster).
Practically edible, "The Worlds Biggest Food Encyclopaedia" hier.
Plastination hier.
Museum M Leuven hier.
Naturalisme hier. Wat een ongelofelijk hinderlijk en enorm lelijk dropdown menu! In de poepkleur van het huidige kabinet ook nog...
Hier kan je cultuur bij je in de buurt vinden. Ja, zeggen ze.

Recept
Gemarineerd spek
Leg vingerdikke plakken spek in een marinade van droge witte wijn, wat Chinese rijstwijn (liefst soort met ook sojabonen erin verwerkt), iets citroensap, wat dark soy en sambal.
Draai regelmatig en lek uit.
Kook (in bouillon) of bak of gril, en laat afkoelen in de marinade.

Citaat
The tragedy of life is not that beautiful things die young, but that they grow old and mean.
Chandler



Ik probeer hier steeds maar Ayers en Hare ter sprake te brengen, maar ja, dat moet niet uit de lucht komen vallen. Eigenlijk moet ik een truc vinden om ze "sprekend in te voeren". Maar ja... Trouwens, Ayers wil ik alleen als "feit" te berde brengen zeg maar, feit waarop Hare majestueus reageerde: "Problems of moral are not like crossword puzzles, of which you can find the solution in the next day's issue".

Of Wittgenstein... Daar kan je ook een tijdje mee bezig zijn. Hij, zijn filosofie, zijn broer en diens linker hand, en het Wittgenstein huis, en Hermans dan natuurlijk...

Je wordt oud en je denkt aan dingen. Zie hierboven. Of hieronder.
Hier. "Kitchen sink drama" heet het daar.
Those where the days zeg maar.
¿Qué? hier. En die Burro, die heb ik zelf ooit meegemaakt. Italiaan in Spanje wilde boter. Burro. Grote bevreemding, maar goed, wacht u even. Wat later "De burro staat buiten". Staat er een ezel klaar.



Wittgenstein, die overigens hoogstwaarschijnljk op de lagere school met Hitler in de klas zat.
"Don't get involved in partial problems, but always take flight to where there is a free view over the whole single great problem, even if this view is still not a clear one."

Zat nog wat te denken.
Die Blotebilderskop, dat is inderdaad een fascistoide hetser. "Vrijheid", jaja. Maar vrijheid bestaat enkel als vrijheid in gebondenheid. En "gebondenheid", if any bij de PVV, stinkt daar, dat kan niet anders, naar bruine poep.
Vrijheid, alleen maar bestaand met gebondenheid, zoals het hoort, dat is vergelijkbaar met wat de Dalai Lama me ooit zei: Binding is leed.

Vraag me af wat die Bilders denkt over de Dalai Lama. "Dubbele nationaliteit"?

God bespaar ons dat kakhoofd.