vrijdag 15 oktober 2010

Vrijdag, dus


eigenlijk een gedicht hier, maar daarvan hebben we er gisteren al twee gehad.
Vergat gisteren trouwens dat Duitse zagen wat ik niet kende, en natuurlijk altijd als sagen had gehoord.
Zagen = bevreesd zijn, schromen.



Mijn ouwe Photoshop CS2, vroeg 2007 lijkt me.

Bekloeg me toch laatst over uiterst gebrekkige service bij probleem? Dat ik er zelf achter moest komen dat Adobe Nederland niet weet dat Adobe USA het probleem al heeft opgelost, maar ik wel afgeserveerd word met allerlei kletskoek?
Kreeg vandaag antwoord. "waarom er eerst een andere uitleg ontvangen heeft [let op het gebrekkige Nederlands] voordat u een correcte oplossing geboden kreeg." Maar je hép me helemaal geen oplossing gegeven! Die hep ik zélf gevonden!
Ik antwoord keurig netjes "voordat u een correcte oplossing geboden kreeg??? Maar ik héb helemaal geen oplossing van u gekregen!". Krijg je als antwoord, en let weer op het gebrekkige Nederlands: "wanneer u alles van de tafel veegd wat geboden weten wij niet waarmee wij u verder kunnen helpen."

Koop je voor 1.000,- Eurioria's handel van een gerenommeerd bedrijf...
Maandag schakel ik de Geschillencommissie in.

"Nee helaas, een klacht kan u niet indienen"...

"helaas" Godverdomme...

En nog wat trouwens. Ik ben niet "Hallo Maarten van Thiel", ik ben Geachte heer Van Thiel. Of iets dergelijks.

Trouwens Mixerpenseel gebruiken = Photoshop loopt vast, en venster Voorvertoning Penseelgedrag weigert te openen.

Mailde die Adobe-hikkers de link van deze pagina. Meer bezoekers per dag dan NRCNext kookblog en Foodlog samen, jongens...



Mijn nieuwe Photoshop CS5, midden 2010.

Vandaag vroeg iemand of ik van Klezmer houd. Doemenelol! Als ik Klezmer hoor, jood zijnde of niet jood zijnde, nou ja, marano zijnde (hier, alle links hier in een nieuw venster), dan zie ik allemaal door de lucht vliegende Ashkennazise (Ashkenazische, oei!) fidlers on the roof en dat schiet niet op.
O, trouwens: jood zijn heeft een enorm voordeel! Kan je ongestraft zeggen dat je een hekel aan joden hebt!
(Komt een jood bij de dokter, iets aan z'n neus, vraagt die dokter of ie eerder wat met ze neus heeft gehad, Uhh, nee, nee. Oh, wacht, ja toch wel dokter, ja. Wanneer was dat dan? Uhh, tussen 1940 en 1945 dokter.)

Nou, recept ja? Hoe-ist?

Gefrituurde peterselie
Bij visgerechten en (vooral!) bij garnalen-kroketten.
Was de peterselie en slinger goed droog.
Pak met een keukentang een klein kort bundeltje stengeltjes en houd kort in de frituur (180 graden).
Laat uitlekken op keukenpapier.

Nog een recept.
(Toe maar! Of 't niks kost!)

Gefrituurde tahoe
Snijd de tahoe in plakken en dep die droog.
De plakken dan in repen en weer droogdeppen.
De repen in blokjes en die blokjes in een theedoek voorzichtig wat rondhusselen.
(Tip: tahoe/tofu verbrokkelt makkelijk; leg eventueel het blok een half uur in koud, iets stromend water.)
Frituur de blokjes tot goudbruin in goed hete olie; bedenk dat ze, nadat ze uit het vet zijn gehaald, nog wat nabruinen en frituur ze nooit langer dan licht goudbruin want dan lossen ze deels op.
Laat uitlekken op keukenpapier.



Rechts. Uhh, nee, Links.
Dat zag ik in ene op station Zuidhorn: een vierkante meter, geplaveid met 13e of 14e eeuwse IJsselsteentjes. Goh. Niet hierboven, foto van station maak ik nog wel eens. Hier trouwens.
Wakker Dier Kiloknaller cartoons hier.
Niks nieuws onder de zon hier.
Interessant! Hier. Bedankt Foodlog.nl. Waar trouwens elke dag méér gezeur staat.

Uhh, rechts, links... Trutte of Verdrage... Of die Blote Bilders kop...



Dit was die wijn die SuperdB in de aanbieding had vanaf maandag jl, maar die er niet was. Vandaag deze Deus ex Machina. Móet die dus wel vanavond proeven om die -eventueel- morgen bij te kunnen kopen. Het leven is geen lolletje. ("Het leven is geen lolletje / Zo sprak laatst K.L. Polletje". K v h Reve.)

Vandaag.
Couscous, sperzie (Surinaams, dus eerst gebakken), ei. Wel ook Chinees getint, met Red bean curd en rijst-sojabonen wijn. En ook wat Japans, want met shiitake.
Ik breng volkeren bij mekaar. Of ze willen of niet. In mijn keuken dan dus.

Meel.
Uhh, voordat ik het vergeet C1: Robinia etc.?
Dank je Maarten, voor die link naar het stuk van Guus Middag over Jan Hanlo! Ik ben al een fan van Guus Middag (èn van Hanlo, maak je geen zorgen), maar dit keer heeft hij zichzelf welhaast overtroffen. Wat een liefdevol stuk!

Geen dank natuurlijk. Ik ken Guus Middag niet zo goed, ongetwijfeld is dat fout, maar ja.
Hanlo was vreemd genoeg een protegé van Beuken (nomen est nomen, zie verderop), directeur gymnasium Helmond. Ik bedoel: Beuken was een strikte man, Hanlo niet echt. Ken je dat verhaal van dat minderjarige Marokkaanse jongetje wat Hanlo "invoerde" in Nederland? Kijk, jááááren geleden, hoe is het mogelijk... Wilders zou een apoplexie krijgen...
Beuken: sloeg me ooit voor de kop en liet me Constantijntje van buiten leren. Hier.



Nog iets: mij vielen die illustraties uit de eerdere jaargang van Tirade op. Zat er soms iets van Nicolaas Wijnberg bij? Daar deed het me af en toe aan denken. Die kon, behalve begaafd tekenen, ook verrekte aardig schrijven. En niet te vergeten: koken! Hij schreef wel recepten die hij zelf illustreerde. Ware kleinoden.

Dat weet ik niet. Ik bedoel: als er de auteurs bij staan, dan vermeld ik die. Vermeld ik niks: geen vermelding.
Lees nu 1960. Heel veel aardige tekeningetjes en andere illustraties. Niks vermelding.



Kan je Wijnberg recepten produceren ajb?!

Ik heb nou Tirade 1957 opnieuw (fantastisch kritisch artikel over de Havelaar wat ik vergat te kopiëren), 58 (had ik nog niet) en 60 (lees ik nu, zie gisteren). 59 kwam al aan de beurt.
Maar ik zal ze allemaal opnieuw doorlopen op plaatjes, en als er iets te melden valt, dan hoor je dat. Ik schreef trouwens al, dacht ik, dat me de illustraties in 1960 tegen vielen in vergelijk met de eerdere 1957 - 1959.

En dan kom je ook nog met die Schubert aan, Im Abendrot. Sowieso een lied om weke knieën van te krijgen. Ik vind eigenlijk dat dit lied door een man gezongen moet worden (op de link die je gaf door Babara Bonney, tamelijk prachtig, daar niet van). Wat is dat toch, dat sommige liederen, óók als dat niet expliciet uit de tekst naar voren komt, absoluut door 'n man of vrouw gezongen dienen te worden? Heb jij dat ook?

Goeie vraag! Je moet eigenlijk Schubert, Am Brunnen vor dem Tore hebben, en dan Deutsche Grammophon 549 382-2.
a] Dan heb je een uitvoering waarop Karel geen bezwaar gehad zou hebben. (Ik ga er even van uit dat je zijn bezwaar tegen uitvoeringen van Schubert lieder iha kent. Hopelijk, want anders moet ik enorm gaan spitten.) Jammer dat hij deze nooit heeft gehoord. Lijkt mij.
b] Jaja, "door mannen!" of "door vrouwen!", jaja. Maar deze CD bewijst het tegendeel. Typische "voor mannen" > door vrouwen en perfect.
Ik bedoel: kan -eventueel-, -blijkbaar-, -soms- alletwee.
Doemenelol en mail me voorbeelden waar het volgens jou niet kan. Andere dan Abendrot dan dus.

Als je de CD niet kan krijgen, dan hoor ik dat wel en stuur hem op.

Groet! (nu weer enkelvoud, dawaztochniezomoeilijk?)
C1


Ik begrijp het nog steeds niet.
I am a bear of simple mind, and long words bother me.



O, en over weke knieën gesproken, dan ken ik nog een andere.

Aus der Heimat hinter den Blitzen rot
Da kommen die Wolken her,
Aber Vater und Mutter sind lange tot,
Es kennt mich dort keiner mehr.

Wie bald, wie bald kommt die stille Zeit,
Da ruhe ich auch, und über mir
Rauschet die schöne Waldeinsamkeit,
Und keiner mehr kennt mich auch hier.

Josef Freiherr von Eichendorf
Schumann, toch?

Hier.
Een vrouw trouwens... Uhh, dit is een voorbeeld, C1, van iets wat me door een man niks lijkt...

"Waldeinsamkeit", wow man...



Waw! Drie CDA'ers nu met bezwaren tegen de PVV.
Wat heeft dit geformeer allemaal voor tijd en geld gekost en hoe lang gaat het duren?
Mooie prent in Trouw vandaag (niet te vinden op de site). Grutte met de handen boven het hoofd: "Gehaald! De tweede dag!"

(Offuh, die twee joden die door een stad liepen. De ene had een bochel. Zegt die andere tegen die bochel "Zie je dat gebouw daar? Dat is de schul waar ik vroeger naar toe ging. Vroeger, toen ik nog jood was.
Zegt die bochel "Vroeger, toen ík nog jood was, toen had ik een bochel...")