zaterdag 20 november 2010

Snaai-snaai


Was bij Holt, groot buffet werd er klaargemaakt, mocht ff proeven van gerookte forel met sauce tartare. Geen slechte combinatie alhoewel mierikswortelsaus beter is daarbij.



Trouw, vandaag.

Vandaag. Kleine correctie denk ik.
Linzen, champignons, gedroogde oesterzwammen met hun weekwater, wat soepgroenten, sardines.

Mail.
Mapo tofu. Probeer ook vooral die van Kattebelletje eens. Hier (alle links hier in een nieuw venster). Nog een hier.
Die laatste vond ik na heel veel experimenteren het lekkerst.


Ja, die indruk had ik ook.

De 'Pixian doubanjiang' is echt de moeite waard, soms alleen verkrijgbaar als het helemaal in het Chinees vermeld wordt, dus navragen helpt. Goede shaoxing scheelt ook en vergeet vooral niet om de lekkerste Sichuan-peper erover te strooien. Als je dan ook nog je eigen zachte, verse tofu hebt gehaald (of gemaakt), dan kan het gerecht niet meer stuk.
Echt lekker, net als zo veel andere gerechten uit de keuken van Sichuan.
D




(Sorry dat ik je mix met die lui... Ik moet aan m'n lay-out denken)

Ja, die doubanjiang, bonensaus maar dan van tuinbonen zeg maar, dat is heel speciaal. En shaoxing heb ik goeie, die van rijst plus sojabonen.
Ja, Sechuan peper (soort minuscuul gedroogd citrusvruchtje): vers gemalen!
Ja, Sechuan, of Sichuan. Hot. En dingen als ik daar at: rivier-jacobsschelpen met varkensnier...



Vandaag op Radio 4 veel Milhaud. De Schepping. Ik vind Le bœuf sur le toît (hier) en Scaramouche (hier) een stuk aardiger.

Ff de culti-links van het weekend, als het al niet te laat is. Kids eerst natuurlijk.
Coole Piet hier.
Magisch kinderweekend hier.
Ravage (kajje zelluf van servies een echt kunstwerk make) hier, maar ja, klikkuh = foutmelding... [O, is gerepareerd! Maar wat het met kids te maken heeft is niet duidelijk.]
Grote kids nu.
Leiden, morgen, trekvogelexcursie van de Vogelbescherming: niet te vinden.
Bergen aan Zee morgen hier.
Oh! Deze in Westerwijtwerd! Het mooiste huiskamercafé van Nederland (pal naast de brug). Molen Zeldenrust, morgen hier.
Morgen nog de Verzameljaarbeurs hier. Uhh, hoezo hier?? O wacht, de bovenste waarschijnlijk.
"Filmserie Architectuur" morgen 17.15 uur ergens hier.

Zo kan ie wel weer. Pffffff......



Gisteren.
Dit moet een recept zijn uit de zuidelijke grensstreek tussen Rusland en China. Daar waar ongetwijfeld gevochten wordt. Niet dat ik dat recept van daar heb maar ik kneede het daarheen.
Haricots snijden en een uur in goed koud water. Afgieten.
Arachide olie, sjalot, knof, gemberwortel.
Op hoog vuur ff de haricots erdoor wokken.
Tahini, green curry paste, witte wijn, medium sherry.
Blub blub. Proef.
Op smaak met verkruimelde cayennepepertjes en met -afgespoelde- zwarte boontjes voor het zout (wat niet zo erg zout is; zie Tianjin kool verderop).



Maak pannekoek beslag met enkel boewkweit-meel en vrij veel ei, want dát is het koolhydraat hier. Met water.
Bak pannekoeken, bord, boontjesspul op de helft, dichtklappen, boontjesvocht erover en eten maar.
Enorm lekker. Eclectisch, maar toch.
Eventueel met fruitjes erover, waar ik wel aan dacht maar toch vergat. In ieder geval Tianjin kool erover want zoals ik al zei, afgespoeld geven die zwarte boontjes erg lekkere smaak maar weinig "zout".



Oeh!! Een monster!!

Uhh, ik bracht er een naar de buurvrouw, en die was helemaal niet onder de indruk van die donkere kleur. Dat kregen ze vroeger ook als moeder met boekwijtmeel werkte. En ja, paars ook, als je boekweit kookte (net als ik toen ik rijstepap van kasha maakte).

Ambachtelijke chips hier. Die culinaire belleblazer van Trouw die ging het op brood eten... Tsjongejonge. Die tiepe van "Een gerookte wijting!" naast foto van een makreel. Minstens zo erg als die Engelse kwakers die witte bonen in tomatensaus op brood eten...

Herzag Amarcord. A m'a r(e)cord, ik herinner mij. Dat is geen Italiaans maar zeg maar Limburgs Italiaans.
Tsja. Mooie film maar waarom in het Engels (origineel)??