donderdag 11 november 2010

Vroeg, vandaag,


want vanavond weer Spaanse les geven.

Eerst maar even een vergeten foto van dat lelieknoppen spul van eergisteren.



Die lichte slierten, dat zijn de lelieknoppen, de donkerdere de filei, de donkere paddestoelen de ex-gedroogde shiitake en de lichtere die Indonesische elfenbankjes, koeping tikoes, muizenoren. De tofu die erdoor zat is niet te zien. O nee, wacht, dit is dat geweekte spul vóór het roerbakken!



Bah wat een vieze pan...

Gisteren
Bosui-saus, zalm, polenta.
Bak de zalm in boter, uit de pan.
Bosui idem en houd apart van de zalm.
Wat olijfolie bij de boter, ui, knof.
Iets rozemarijn en iets ajowan, Aziatische dille.
Witte port, marmite, proef na even.
Bosui er een tijdje in; kook de polenta (snelkook, want anders sta je drie kwartier te roeren).
Zalm erdoor, wasabi-poeder erover ipv peper.



Had het laats over dat ik gewoond heb op de kamer waar Achterberg heeft gewoond en die hospita heeft doodgeschoten. Herlas dat stuk gisteren in de biografie van Hazeu. Hij schoot die hospita niet op het platje boven aan de trap dood maar in z'n kamer; die dochter werd op dat platje in d'r hals geschoten door hem. Boomstraat 20 bis, Utrecht.
Ik woonde daar goedkoop want de hoofdbewoner, dat was iemand die niet helemaal goed bij het hoofd was en dan controleerde je die zo'n beetje. Maar ja, dat schoot niet op (no pun intended) want die tiepe stond 's nachts om half vier naast je bed "Hebbie 'n vuurtje voor me?".
Ik veel in die biografie over Jan Vermeulen, de "secretaris van Achterberg". Met diens weduwe, 25 jaar of zo jonger dan hij, heb ik nog 'n affaire gehad. Vermeulen was de ontwerper van die bekende omslagen van die Wolkersboeken, en getrouwd geweest met Janna Wolkers.



Hollands Maandblad 1960, tekening van Dirk Kuik, een heel typische Kuik hier.
Die heb ik ook nog gekend, die had een of ander snuisterijenwinkeltje in Utrecht, bij Lepelenburg of die kanten uit. Daar werd altijd madera gedronken. Liep toen al in vrouwenkleren, later getranssext, "Dirkje" Kuik. Werd ontzettend kwaad als iemand hem met Amice schreef ipv Amica...

Recept
Piperade, Baskenland
Gebruik voor dit gerecht paprika`s die buiten gekweekt zijn.
Zoniet, voeg dan de paprika later toe.
Bak ui-ringen aan in olijfolie.
Voeg gelijke hoeveelheden strips van groene en rode paprika toe en laat ze even zachtjes stoven, af en toe omroerend.
Voeg gekneusde knoflooktenen toe en blokjes tomaat naar smaak, plus eventueel wat suiker.
Laat een half uur zachtjes stoven, met half-pikant paprikapoeder erdoor.
Breng op smaak met peper en zout.
Serveer bij gebraden kip met friet, of met gebakken eieren en/of Bayonne ham bij rijst.



Citaat
Kamagurka
Vroeger kwam op vijf december bij ons thuis altujd Sinterklaas. Dan moest ik op zijn schoot komen zitten. Een keer werd Sinterklaas paars, en stortte dood ter aarde. "De Sint is dood! De Sint is dood!" gilde ik het uit. "Nee hoor," sprak moeder, "het is oom Piet".
Opgelucht haalde ik weer adem.