zondag 12 december 2010

Vanavond boerenkool.


Verdomd. Stamppot boerenkool. Zie morgen.
Ik hou de helft van die zak boerenkool over, diepvries, later rauw opbakken en gaar stoven met wat rijstwijn en light soy. Lekker hoor. Rookworst-schijfjes erdoor. Dat smaakt prima bij ketjap en zo. Bijvoorbeeld ik maak eens per jaar lang en zacht gebakken partjes stoofpeer, aangemaakt met ketjap, en rookworst erbij.



Heb een Unox rookworst want bij de HEMA stond gisteren een rij tot buiten. Die Unox heeft geen enkel "rookmerkje" en is dus vloeistof gerookt.

Er zit trouwens een recept bij waarin staat dat je aardappelpuree moet maken van kruimige aardappelen. Dom.

O, ennuh Unox brengt een Blond Amsterdam Stamppotservies. Hier (alle links hier in een nieuw venster).

Had voor de Spaanse les deze link nog klaarliggen, maar ja, dat gaat niet meer door. Ik verdom het om voor twee of drie man op te komen dagen, twee uur reizen + wachten ivm slechte verbinding 's avonds. Dan was die op vakantie, dan moest die overwerken enzovoorts & cetera ad infinitum.

Trouwens dat burro, dat ken ik uit het echt. Burro is Italiaans, en John Salvi, wijnhandelaar, Italiaanse vader, vroeg in mijn Spaanse dorp ooit om "burro voor de kinderen", boter bij hun brood. Verbazing alom. Een moment meneer. Kwartier later "Burro beneden" want het restaurantje is op de eerste verdieping. Stond er een ezel, burro, beneden, om met de kinderen een ritje op te maken.



Ik kan niet garanderen dat het niet gephotoshopt is. Niet die pik maar eventueel de hele ezel.

Recept.
Gebakken ezelpik, uhh, Sopas Mallorquinas, Majorca dus en weer La Soupe. Volgens mij heb ik dit recept hier al eens opgezet, in relatie tot Waterzooi.
Bak in olijfolie ui, knoflook, stukjes sperzieboon en prei.
Doe er wat stukken stevige tomaat bij en fijngesneden kool; braad goed aan, op hoog vuur en steeds omscheppend.
Kruid op laag vuur met nootmuskaat, kruidnagel, peper, zout en Hongaars paprikapoeder of Spaans (Ñora maar dan echte, dus niet "pimentón")) of half zoet half pikant.
Doe er groentenbouillon bij en kook er doperwten en spinazie in gaar.
Eet eerst de soep.
Leg in een ovenschotel flinke sneden boerenbrood, schep de groenten daarover, giet er wat van de soep over en wat olijfolie, en laat goed warmen in een hete oven.

Ja, Waterzooi, Spaanse invloed in België. "Amigo" zeggen ze in Antwerpen.



Of, in tegenstelling tot hierboven, dit is een ezelin, of die giraf is homo. Zou best kunnen met zo'n vlezige kont...

Scoorde dat boek Vlees. Weet niet wat ik er over moet denken. Allemaal "beroemde" (lees: betalende) koks. Kijk je in de index op "tong" of "rundertong", niks. Nee, natuurlijk. Al die dikke betalers griezelen van iets anders dan biefstuk.

Links, zucht
Aboriginals, tijdje geleden ook al, hier.
En wat wel en wat niet moet in het komende jaar. Daar is dat jaarlijkse gezeur weer. Blijkbaar zijn er mensen die dat aangepraat willen krijgen. Hier, mocht u behoefte hebben. Ik vind het enkel leeg gekwaak. Maar ja, je hep mense die dat interessant vinde.
Uhh, macarons staan er bij. Aldi heeft ze. Morgen plaatje. Bordeaux...

Citaat
Citaten al een hele tijd vergeten...
Schopenhauer
"Ieder verscheurend dier is het levende graf van duizend andere"
en "Het leven is een transactie die niet kostendekkend is".

Birnbacher schrijft dat volgens Schopenhauer de mens lijdt omdat "de mens een besef van tijd heeft zodat hij zich eerdere beproevingen herinnert en toekomstig lijden vreest".
Aan welke filosoof doet me dat denken?
Denkdenk...
Uhh, ja! Leibniz.
Je hebt drie stadia van angst. 1 = Piet slaat me op mijn bek. 2 = "Mischien gaat Piet me op mijn bek slaan". 3 = metafysisch (waar ik weinig mee op heb, maar misschien kan je dit enkel zo uitleggen): "Ik ben sterfelijk, en onder die gedachte lijd ik".

Tsja...



Helaas pindakaas...

Ik vond trouwens niet de site van / over die Spaanse organisatie, bescherming van de Spaanse, uhh Iberische ezel, waarvan de Koning (¡El Rey!) beschermheer is.