vrijdag 28 januari 2011

Gisteren


hebben jullie een overdosis gekregen, vandaag, stja, wel wat minder denk ik.

O, en vrijdag gedichtendag (woensdag gehaktdag), maar gedichten, daar heb ik jullie al mee doodgegooid deze week. Toch?

Boekte trouwens op nshispeed.nl de Luxemburgreis, enkel drie dagen, vier overnachtingen bedoel ik. dag 1 = reis, 2 - 3 - 4 = daar, 5 terug, ivm erge drukte... Nou ja. In de zomer is de drukte altijd minder en dan gaan we langer naar Lissabon. Dagtripje naar Cascais en zo, en naar Setubal. Moscatel de Setubal! 20+ jaar op vat...

O ja, op de te printen tickets stond geen datum of tijd. Gebeld. Erg lang vreselijk muzikaal behang à f 0.35 / minuut, eindelijk contact, aardige meid, nee dat maakte niks uit want ik had toch geen gereserveerde plaats. "Dus ik heb ook geen zitplaatsgarantie?" Nee dus.



Kijk, dit is gelul. Een 2003 stop je in 2011 niet in een fles. Maar ja, wat gebeurt er. Die hellingen, de vierkante meterprijs ervan, die wordt naast die expanderende stad / haven steeds duurder... En wachten op 20+ jaar in het vat...
Precies dezelfde reden waarom Aguardente de Medronho Velho niet meer te vinden is...

En, O ja!, in Luxemburg ga ik iedere middag een onderzeeër eten, zo noemden mijn pleegkinderen dat, hoe heet het officieel ook weer? Huppeldepup au dinges. Nou ja. Foto's komen binnenkort en ook de correcte naam.
Uhh, het is een soort worstebroodje waarin gelei van witte wijn en daar weer in een worstje. En een soort luikje erop, waardoorheen je de inhoud ziet, vandaar "onderzeeër".

Verslavend lekker...

Vanavond
Tsja, de andere helft van die opleukpizza van gisteren, vrees ik.
En morgen dat in ene aangekondigde parelhoen. In de oven met ontbijtspekplakjes op de borsten. En die plakjes vallen er dan vrij snel krokant verschrompeld af en dan leg je weer een nieuw plakje op die borst, en ff later nog wel een keer. En dan heb je, of vertelde ik dat al, een redelijke massa krokante spekjeskronkels. Heerlijk erbij... Nog afgezien van het feit dat die plakkies het uitdrogen van de borsten tegengaan. Van een parelhoen dan dus.



Parelhoen. "Poule pintade" in het Frans, "kip beschilderd". En van poule pintade komt het Zuid Nederlandse "poelepetaat".

Recept
Inktvis in zwarte saus. Baskenland. Txipirones
Inktvissen schoonmaken, we hebben het over kleintjes, inktblaas bewaren.
De inkt op een bord knijpen (pas op; rauw is dat giftig) en aanlengen met ietsje water en een scheut witte wijn of Noilly Prat.
Roer er wat visbouillon door en laat een half uur rusten.
Bak de lijven in olijfolie, met ui en knoflook.
Bak iets later ook de vinnen en tentakels mee.
Bloem toevoegen, even roerend laten garen, en met het inktmengsel een saus maken.
De inktvissen gaarstoven in de saus.



Volgens mij heb ik hiermee voldaan aan wat van mij verwacht wordt. Toch?!
En zo niet, dan zoek het maar uit...

Doei!