woensdag 26 januari 2011

Kreeg een geboortekaartje,


keek even in de map portretten naar de moeder (portret van toen 6 jaar, toen ik een tijdje voor haar heb gezorgd, dus eigenlijk is het een geboortekaartje van een-beetje-kleinkind), en net ernaast zag ik onderstaande foto. En toen schoot me dus dit te binnen (alle links hier in een nieuw venster). Schuif naar 5.50.

Hij werd daarna linea recta het land uitgezet, de ouwe gek...



Vanavond.
Witlof uit de oven met goede gekookte ham, en pasta of zo erbij. Jaaaaren geleden dat ik witlof zo maakte. Denk er gewoon nooit aan. Ja, een maand of zo geleden, maar toen moest ik in ene weg en gaf ze aan de buurvrouw.
Maak, vooral als ik voor anderen kook, dikwijls
Salade met blauwe kaas, Galicië
Week rozijnen in hete thee of, beter, Malaga, en dan een uur of 15. Malaga op kamertemp dan dus.
Snijd witlof-stronken door de lengte, dan in vieren, kontje eruit en in schijfjes snijden.
Een mengsel van Cabrales (of eventueel een andere blauwe kaas) en room maken (met een vork de kaas door de room prakken).
Serveren op de witlof, met walnoten en de uitgelekte rozijnen eromheen.
Malaga opdrinken.
Variant.
Met schijven sinaasappel ook, en met ingekookt sinaasappelsap erover.

Verdere planning gemaakt vandaag.
Morgen ei, polenta, zoete puntpaprika.
Overmorgen groene aspergepuntjes, gegrilde zalm, krieltjes, beurre blanc met Pernod.



Gisteren.
Foto's weer eens vergeten.
Brie dus met doppers, die ik dus als koolhydraat eet, weinig meer is het ook niet, en paprika. Dat wil zeggen een potje bundelzwammetjes want die paprika die was wijlen.
Maïsolie (voor heel licht zoet accentje), sjalot, knof, ietsje lombok.
Komijn, piment, laurier, versgemalen korianderzaad (molentje!¬]...
Witte wijn, Malaga, ..., proef.
Zwammetjes erbij (ik dacht er niet aan hun vochtjes te gebruiken, dat had best gekund), doppers erdoor en wat zwarte olijf van, jawel, de droge soort.
Oven aan.
Spul in ingevette ovenschotel, brie erover, ingekwast met hazelnotenolie, iets zoet en iets pikant paprikapoeder daaroverheen.

Met pesto? Kappertjes? Fruitjes?
Dat mag u helemaal zelf beslissen weer...
Maar pas op: zonder enige toevoeging is het al ongemeen lekker...



Brie de Meaux

Was bij Holt, staat die hork weer achter de bar, wil me nauwelijks antwoord geven waar of de krant is (Telegraaf, woensdagpuzzel!), shitsmoes alsof ik debiel ben, "Ze hebben vergeten de krant op te halen", had me al ingeschonken, ik zeg Je zuipt het zelf maar op. Ik naar elders. Wat denkt die mislukte teckel godverdomme...

Zondag zou ik voor de koken. Parelhoen. Ze zoeken het maar uit. Een parelhoen vreet ik zelf op, een in de vriezer en een gaat naar J.

Maar goed, in de Telegraaf kwam ik ook het recept van de dag tegen, vissoep, ik met iemand daarover aan de praat. Ik zeg Ik gebruik geen geschaafde sinaasappelschil maar gedroogde mandarijnschil. En veel minder tomaat, maar wel weer rouille. Nou ja, die tiepe deed het natuurlijk weer helemaal anders. Ik denk Ze zullen niet voor niets bij De Minnarij in Utrecht tot 's nachts één uur aan m'n vissoep gezeten hebben zeven dagen per week...



Dit is Josep Pla, een bijzonder aardige Catalaanse schrijver. Search the blog! Van hem is de uitspraak dat vissoep de vierkantswortel uit vis getrokken moet hebben.

Vissoep. Mijn vissoep. Het is ff werk, maar ja, dan hep je ook wat.
Tong- en/of tarbot-graten en -vellen met flink grof gehakt selderijblad licht aanbraden in olijfolie op laag vuur, regelmatig omscheppend.
Grof gehakte sjalot en platte peterselie erbij, idem wat kastanje-champignon, een halve goed rijpe tomaat, gedroogde mandarijnschil, een stuk citroen, eventueel knoflook, en het spul kruiden met dillezaad, venkelzaad, tijm, laurier, kruidnagel, foelie, wat gebroken witte peperkorrels of een javascript:void(0)cayenne-pepertje, en piment. (Hé! Daar was ik vandaag net mee bezig, met JavaScript. Geen idee echter wat hier aan de hand is.)
Weer even laten aanbraden op laag vuur, regelmatig omscheppend.
Flink koud water erbij en een zeer forsche scheut droge witte wijn.
Schaaldieren en schelpdieren erbij, en grof gehakte stevige vis (geen fijne witte vis of platvis; rode tonijn en poon en zo).
Langzaam aan de kook laten komen en er dan grof gehakte witte vis bij doen (schelvis, wijting...), een stuk kombu (Reformwinkel of zo) en eventueel wat geraspte gedroogde tonijn (Japanse winkel).
Weer aan de kook laten komen en op zacht vuur een half uur tot drie kwartier laten trekken.
Afgieten en inkoken tot de vissmaak voldoende sterk is.
Op smaak brengen met rouille (koop een blikje bij de betere visboer), cognac, peper, zout en tomatenpuree.
De bouillon aan de kook brengen en er stukjes vis en zeevruchten in gaar koken.
Serveren en op applaus wachten.



Mail nu.
C1 voorop natuurlijk.
Als je naar "familie" op zoek bent: zoon van P.N. was Aldo van Eyck, de architect. Bouwde o.a het burgerweeshuis in A'dam, en het moederhuis op de Plantage Middenlaan (prachtig en elegant gebouw in regenboogkleuren). Naast een geweldig architect ook een begenadigd spreker, je luisterde ademloos naar zijn toespraken (o.a. omdat hij met verve kon schelden). Loyaal leraar in Delft: hij heeft een leerling waarin hij geloofde wel eens 'n 11 als eindcijfer gegeven, omdat hij zijn examen anders niet haalde.

Jee, die man heb ik goed gekend. Ja, toen ik in etnografica handelde (Azië Afrika reizen) verkocht ik zowat alles aan een tiepe in Amsterdam. En ik was zelf erg in textiel geïnteresseerd. Geen geverfd (batik) of kleding maar doeken - weeftechnieken (ikat en zo). En bij die figuur in Amsterdam verkocht alles uitstekend, behalve dat textiel want die doeken die lagen opgevouwen op een stapel en dat toont niet zo. En toen heb ik iemand een soort rek laten maken voor in die winkel, voor aan de muur, allemaal radiaal spreidende stangen waarover je een doek kon hangen en vastmaken. En dan kon je door die doeken "heenbladeren". En toen begonnen ze te verkopen. En een van de grootste kopers was Aldo. Zo een grote koper dat zijn vrouw met enige regelmaar de dag na de aankoop spul terug kwam brengen...



Ikat van de Toraja / Toradja, Midden-west Sumatra.
Padang, die kanten uit. Waar ze meisjes van vier jaar oud al een jaar of dertig geleden in een soort witte tulen burka's lieten lopen.
Ik dacht dikwijls Hoezo moeten die hoofddoekjes omdat anders die vrouwen lust opwekken? (uhh, het merendeel van die "overrijpe papaya's" [Kousbroek] wekt juist mínder lust op zónder hoofddoek!) Kan je dan je pik niet binnenboord houden als je een vrouw zonder hoofddoekje ziet? En hoe zit het met al die moslims die dagelijks in Amsterdam geconfronteerd worden met die meiden van

In Amsterdam waar alles kan
Daar fietsen de mooiste wijven
Als die bleven staan voor het rode licht
Dan raakte 't hele verkeer ontwricht
Omdat niemand er af kan blijven
En een heleboel lopen er zonder BH's

(Joop Visser / Jaap Fischer, hier.)

Maar laatst las ik dus een verklaring. Een "verklaring". Ging deze keer niet over hitsig makend klimaat, maar al sla je me dood, de reden was zo absurd dat het me niet is gelukt ze te onthouden, ze op te slaan.

Worsten liggen nog steeds in de wacht, schandalig hè?
Puntjepuntjepuntje...



Stuurde de afgelopen dagen trouwens Groninger worst aan een dame (mag ik aannemen) in Brussel en die vond het vreselijk. Net als de ook gestuurde komijnekaas. Nou ja, dan maar niet. Andere tiepes, Uithoorn, vonden de worst heerlijk. Kijk. Maar ja, dat waren dan ook tiepes waar ik voor 20 Eu 48 weckpotten kocht...

O ja: als je ergens schrijft dat je korianderzaadjes tegenwoordig "in zo'n molentje" stopt, dan wil eens mens natuurlijk weten wàt voor een molentje! Snap dat dan!

Een gerecycled AH witte pepermolentje... Maar ja, je moet wel een ouder tiepe hebben, met blauwe draaiknop. De tegenwoordige, bijna zwarte draaiknop, zijn niet recyclebaar. Je kan wel zo een kleurloze plestik pepermolen gebruiken, Super d B bv. Maar weer niet een voor zout, dát werkt weer niet. Peper.

Het leven is geen lolletje
(Zo sprak laatst K.L.Polletje).

Hoorde net nog "Mijn lief is onverzadigbaar". Tekst hier. Uhh, ik heb het nu weer over Jaap Fischer.

Die man heeft er enorm goed voor gezorgd nooit never op TV of anderszins opneembaar op te treden,. Niks te vinden wat beeld betreft. Geluid wel.
Utrecht ("Uterech") hier.
Les Uterechs 2 hier. Schuif naar 1.00.
En een van de mooiste hier. Hahahahahahah!!!!!!!!!
Het aangrijpende "Zwanger op de Veluwe / En nog geen 15 jaar" is niet te vinden.



Flinke post vandaag, maar morgen eventueel niks. Groningen, inkopen, treinreis reserveren, KvK gelul...

Post alweer, L1.
Weet je overigens dat er discussie is, dat gedicht zou wel eens van een Perzische dichter kunnen zijn. Er is op radio een programma over geweest, lang geleden. Waarom ook die naam Ispahaan?

Ja, kan ik me indenken. Heel interessant. Ga ik over nadenken, maar met een gevoel van "Daar komt waarschijnlijk niks uit"...

Over het altaarstuk in Gent beweerde iemand dat hij er absoluut een vrouwenhand in aan het werk zag (die broers Eyck hadden een zus).
Gent is ook een fijne stad. Lekker eten, goed museum, Duvel bier, enz. Dag Maarten.


Die "vrouwenhand", dat lijkt me nogal speculatief. En ja, het is een zeer fraaie stad, met -zeer zeldzame- Romaanse huizen. Burgerhuizen bedoel ik, geen monumenten...



Dit zijn níet die huizen die ik bedoel, die laat ik later wel eens zien, het is al laat...