zaterdag 15 januari 2011

Planning


Kijk, vanavond zou ik die (gebakken) gedroogde Chinese vis eten met peultjes en mie, en morgen gerookte tofu met rijst en prei, maar ik bedacht het volgende.
Vandaag rijst, dat is althans dan lontong, gekookt in visbouillon (een pot fond, water en een visblokje, AH). En dan, met toevoegingen, van de helft van die bouillon een saus maken. Dan heb je lontong én saus met vissmaak, maar wel verschillend. En, zoals het hoort, in dit geval althans, sterker smakende saus dan ingrediënt.
En morgen maak ik die gerookte tofu met prei en mie, en een saus van de rest van de bouillon.
Toch?!



Kleine stoofpeertjes. Van de markt. Vreemd. Gekookt met enkel water, en een heel duidelijke nootmuskaat/kruidnagelsmaak...
Dit, of grove ongezoete appelmoes eet ik 's middags.
's Morgens brood met kaas en vlees, tomaat, fruit, yoghurt.
's Middags die peren of appelmoes, die courget hieronder of idem paprika of champignons (ik maak steeds voor een dag of vier), afwisselend met ei, koolvis of kip.
's Avonds, nou, dat weet u. En op hongerige dagen eet ik ook nog rijstcrackers met smeerkaas (Aldi + Zwitserse strooi erover, afgewisseld met die Slankie Tuinkruiden, erg lekker hoor) en ook nog wat mager vlees op zo'n kruimelcracker.



AH Erlebnis
Vroeger hadden ze prima Knorr visblokjes. Nu vrij matige AH visblokjes...

O, trouwens die peultjes, dat wordt bamboe. Waarom? Tsja, omdat die peultjes onvindbaar blijken.
Waarschijnlijk vind ik ze op het moment dat ik die bamboe begin te wokkken...

[Uhh. Ging er van uit dat ze in de super gekocht waren, dus in en bakkie zaten.
Nee, markt, zakje. Vandaar. Dus.]

Prachtig ongebundeld stuk van Karel van het Reve in deel 4 van het verzameld werk.
Over Peter Vos: Een studie in grijs. Voorlopige balans van drie jaar vogeltekenen.

Van het Reve haalt aan, wat hij meer doet, dat het moeilijk of onmogelijk is te beschrijven, indien iets mooi is, waarom het mooi is. Vos gaat andersom. "Realiseer je, wat de Emmausgangers van Van Meegeren zo kitscherig maakt." "Waarom is het werk van Poortvliet lelijk, ongeïnspireerd en 'protestants humoristisch'?"

Reve: "Wat is 'protestants humoristisch'? Het lijkt me iets heel ergs."



Gisteren
Geen foto's, niet interessant. De foto's dan.
Pannekoekbeslag met wat ei en met boekweit.
Pannekoeken bakken.
Ei koken, schrikken.
Pannekoek uit de pan, koud laten worden.
Olijfolie, sjalot, knof, gemberwortel.
Gebroken piment en ook dille.
Harissa, paddo-blokje, althans stukje.
Paddostelen gekneusd erbij, ff, hoeden-schijfjes, ff, droge sherry en inkoken.
Op een pannekoek, stukjes gekookt ei erdoor, pannekoek erop drukken, bord in plastic zak, lucht eruit, warm piepen.



Ben die gedroogde Chinese vissen, in tegenstelling tot vorige keer (weken, koken) direct aan het bakken. Daarmee maak je ze kruimelbaar en dat schijnt een belangrijke toepassing te zijn. En inderdaad, dat wordt kruimelbaar, of althans, de dikkere exemplaren, fijn-hakbaar. Gebruik voor dat "hakken" een Chinees "mes", soort bijl waarmee je snijdt ipv. hakt.

Met dat gehakte of verkruimelde, proevend, realiseer ik me meteen dat het wordt gebruikt ("kruimels"!) niet als vis maar als "zout"! Tsja, dat moet het zijn.
We zullen zien, zei de blinde.

Trouwens, dat is net zoiets als het door mij uitgevonden maar ongetwijfeld ook door miljoenen Spaanse en Portugese en Italiaanse vrouwtjes gebruikte "verzamelen van het zout wat van de bacalao afvalt als we het snijden, want dat zout geeft een mooie smaak".
Rien van Iersel zei het al: "Er is nooit niks uitgevonden in de keuken".

Enfin.
Door die transformatie van proteïne naar zout van die Chinese vis ben ik natuurlijk wel mijn proteïne van vanavond kwijt. Maar ja, d'r zit dat proteïne-"vis-zout" bij, dat is althans de bedoeling, en ook de enorm vis-proteïne-rijke bouillon natuurlijk.



Gymnastiekclub hotel Welgelegen, Zuidhorn. Waar was dat dan??