zaterdag 19 februari 2011

Bitterballen,


die at ik net bij de borrel, in m'n nieuwe stamkroeg, en verdomd, aan het nogal grote formaat en de ietsje onregelmatigheid te zien zeg ik Maken jullie die zelf? Ja dus. Smaakten wel goed, had iets sterker van smaak gekund, maar het vet was wel niet vuil maar niet meer 100% kosher. Ik ben niet zo'n goeie wijnproever of theeproever, maar vet wat niet helemaal kosher meer is, dat proef in onmiddelijk.

En ja, zien eten doet eten; naast mij ook bitterballen en aan de overkant 2 x.



Mail nu.
Ik heb altijd gezegd, dat Klinkhamer een heel goede schrijver is, misschien wel de beste hier in Nederland. Bij wijs van spreken. Heb ik het over "Hotelrat" en "Geslagen als een hond". Dat laatste boek gaat over zijn ervaringen in het Vreemdelingenlegioen. Ik heb het uitgeleend en, zoals dat gaat, nooit meer teruggekregen. De foto van Klinkhamer die je plaatst, daar word je toch beroerd van. Hij maakt zich extra lelijk. Hij heeft een glazen oog, maar is best wel een knappe man. Jammer voor die man dat hij zichzelf zo lelijk maakt, ik denk dat hij zo over zichzelf denkt. Voor je mijn verhaal interpreteert als "De visie van zuster Clivia": ik bewonder zijn schrijftalent en heb het niet over zijn leven en de naargeestige situatie van de persoon zelf. Ik heb hier nog wel een paar boeken van hem. Wil je ze lenen? Overigens altijd via de ramsj of via Klinkhamer gekocht.
Leuk dat je die medewerker van/en Trouw zit te zieken, prima!
Maarten, een fijne vakantie gewenst! Ik blijf Luxemburg een raar landje vinden. Groeten van L


Welke boeken van Klinkhamer heb je?



Nog even: heeft Wolkers ook niet zo'n oplossing voor het verdoezelen van een lijk? Dahl kon er wat van, maar onze brave gereformeerde Jan wist er ook raad mee. Overigens heb ik altijd gedacht dat Klinkhamer stiekem wilde, dat het stoffelijk overschot gevonden werd, of althans dat hij "gepakt" zou worden. De man is veel te slim en dermate door het leven "gepokt en gemazzeld" dat hij anders echt niet zo'n "stomme oplossing" zou hebben gekozen.

Ja, heb ik ook gedacht...
Dank voor je bijdrage!

Recept
Kaassaus-fondue met witlof cq Brussels lof, dat kan ook
Bak in flink boter ui en knoflook aan.
Kruid met geel mosterdzaad, gebroken piment, iets komijn, nootmuskaat en iets kruidnagel.
Bak flink stukjes witlof even mee.
Maak er een roux van, en daarvan met warme melk, warme groentebouillon en droge witte wijn een saus ("Basissaus" heet dat; kan je relatief lang bewaren dus maak je altijd flink wat, als basis voor diverse sauzen).
Breng op smaak met pikant paprika-poeder.
Los kleine blokjes brokkelkaas zo goed mogelijk op in de saus (lukt niet helemaal) en breng op smaak met vers gemalen Parmezaanse kaas.
De saus moet vrij dun zijn (eventueel nog wat vloeistof toevoegen) want hij wordt nog iets gebonden met losgeklopt ei.
Proef op zout en serveer als fondue.



The Pacific zelfde verhaal. Actie wordt aardiger, lijn blijft ontbreken.

Noteerde oa dat ik in Luxemburg die Kachkeis moet kopen (waar je verse warme smeerkaas mee maakt) en bedacht in ene Wat een vies woord eigenlijk, smeerkaas...
Die Slankie tuinkruiden is trouwens erg lekker, en die Aldi Jogging naturel ook, als je er die Zwitserse kruidenkaas over strooit...

Lüpertz hier (alle links hier in een nieuw venster).
Dat is uit dezelfde hoek als Baselitz, Immendorf en Kiefer.

Kijk, dat bedoel ik nou. Bouneschlupp, Treipen, Leberklöse (levernoedels) met zuurkool...



Bouneschlupp...

En als je op Treipen (droge bloedworst) zoekt, dan krijg je Portugese bloedworst. Niet vreemd, want 20+ % van de bevolking is Portugees. We gaan daar dan ook uitgebreid -ook- Portugees eten...

Levernoedels: 1/3 gemalen lever, 1/3 gemalen doorregen, 1/3 bloem. Kneden met oregano en p/z. Balletjes, koken.

Maakte net, zie gisteren, uhh, zie morgen dan dus, die Madrileense tomatensaus met erg droge sherry. Tsjongejonge, wat is dat lekker...

Trouwens tomatensaus met witte wijn smaakt ook prima hoor. Op de officiële website van Bologna, en daar die saus dan dus, staat dat het prima kan met witte wijn.
Maakte trouwens ooit tomatensaus met licht zoete Chinese witte wijn en licht zure verse tomaten. Jammie!



Bologna
Die grote klok lijkt op de Yam Besar (Uur Groot, grote klok dus) in dat dorp in de bergen naast Padang, hoe heet het ook weer. Waar ik die waanzinnig lekkere buffel-biefstuk at.

Maar goed. Nou ja.
We gaan video kijken, The Pacific, en daarna pitten. Ronk-ronk!