woensdag 2 februari 2011

Vanavond


couscous, zoete puntpaprika, gekookt ei, harissa, gele rozijnen...

Prachtig Twee Broeken verhaal. Heb een buurvrouw die graag wast en strijkt. Dus daar gaan mijn broeken en overhemden heen. Leverde er een broek af waarvan ik van de aankoop spijt had. Alles viel uit je broekzakken als je ging zitten. Net toen die broek daar was kwam haar schoonzoon met 'n broek die die niet meer aankon. Te dik. Voor de klerencontainer. Maar ja, toen kreeg ik díe broek per ongeluk, en die verliesbroek is nou naar Afrika. Heb nou 'n zeer fraaie Mac Chino...



Mac voor dames, nou ja, vrouwen dan...

Dagen achter elkaar haal ik m'n wang open bij het scheren, kocht een stuk aluin. Groot succes. Sinds die aankoop heb ik me niet één keer meer gesneden...

Recept
Irish Stew
Bak blokjes lams-stoofvlees (schouder- / nekvlees bijvoorbeeld) in olie, met grofgesneden ui.
Giet er kokend water bij met foelie, wat cayennepeper en selderijzout.
Laat minstens een uur garen.
Voeg grove stukken wortel toe en laat een half uur verder garen.
Voeg flink blokjes aardappel toe en laat die garen op wat hoger vuur zodat het vocht wat inkookt.
Bak niet al te fijn gesneden witte kool aan.
Voeg de witte kool toe en laat doorkoken op laag vuur tot de kool gaar is.
Het is geen slecht idee om wat minder water te gebruiken en ook Guinness toe te voegen, hoewel dat eigenlijk hoort bij Beef in Guinness.



Ook hier (alle links hier in een nieuw venster).

Kocht trouwens voor de eerste keer knof bij de Aldi. Nooit doen! Zal misschien niet altijd zo zijn maar dit was zo ín diep triest...

Planning
Morgen tofu, pindasaus, gedroogde Oosterse paddo's en lelieknoppen, gari.
Overmorgen haloumi, tuinbonen en ?groenten.
En dan zoutevis, polenta en ?groenten.
Jammie...



Lelieknoppen, die eerst met heet water moeten worden overgoten. Het zijn trouwens knoppen van de tijgerlelie. Toko en kost gene ene moer.

Was ernaar aan het zoeken en stuitte op iets wat ik niet ken, Edamane. Sojabonenpeultjes zeg maar. Hier en hier. O, ook gedroogd (genoteerd!) en als puree...

Wat ik enorm lekker vind dat zijn (Spanje) tuinbonenpeultjes, habichuelas en (Midden Oosten) erg lange dunne tuinboonpeulen die je in stukken snijdt en op dezelfde manier als die Spaanse klaarmaakt. Koken, opbakken met ui, knof en rauwe ham. Guindillas erbij eten, niet te hete groene pepers uit de pekel.
Habichuelas is blijkbaar een lokale naam (Navarra) want Google > sperzie. En die lange heeft de Betere Turk soms, nou ja, elk jaa,r maar slechts korte tijd.
Momenteel heeft ie trouwens die paddo's met grote dikke witte stengel en klein bruin hoedje, distel-oesterzwam, volgens mij had ik het daar al over.

O, wacht! Distel is in het Spaans cardo (zelfde woord als kaarde), en oesterzwam = seta de cardo!



(Die lijnen op die kop, dat zijn Nazca lijnen.)

Links
Aanwinsten Het Loo hier.
Engelbert L'Hoëst (niet zo moeilijk doen) hier (niet zo'n moeilijke links maken).
China 1910 (niet al gehad??) hier. Tentoonstellingen > Nu te zien > China. Want Flash...
Geheime relaties, maar volgens mij hebben we dat ook al gehad ("Een liefde"!) hier.



Nazca. "De Astronaut".

Dans. Eindelijk...
Buik hier.
Paal hier, althans cursus Belgische paal dan.
Javaans hier.
Sevilla hier.
Ghana hier.
Apen hier.
PVV hier. O shit, uit de lucht gehaald. Je zag Wilders dansen met, nou ja, ik zal het maar niet zeggen met wie. Uhh, beter "met wat". Gatsie...
Huayno hier.
Hot Pakistan hier.
Dronken Mexicaan hier.
IJsland hier. Erg weinig ijzig.
Klompen hier.

Herzag gisteren en eergisteren en vanavond ook trouwens Band of Brothers. Zag ook, en bestelde, dat je Pacific al op kunt vragen bij de centrale bieb. Deed dat, disk 1 en 2. Als het goed is koop ik het. 5 x 2 afleveringen, 40 €. Je herkijkt het jaren later nog...



The Pacific

Uhh, wat ik ook waardeer bij Super d B, dat is dat ze veel meer kruiden in glazen potjes hebben, in plaats van die uiterst lullige plastic doosjes bij AH.

Doehoei!