maandag 14 maart 2011

Alweer een Luxemburg foto,


gebruikt bij het uitleggen hoe je in Flash bitmaps (foto's zeg maar) kunt bewerken.
De vallei van de Pétrusse, midden in de stad. Is een riviertje neem ik aan, alhoewel er niks te zien is.
Rechts zie je huizen, daarboven bomen en achter die boomtoppen loopt de stad verder. Daar is de stationswijk waar ik zat. Twee grote viaducten over die vallei, 10 minuten lopen naar centrum. Deze foto is genomen vanaf het oostelijke viaduct, dus dat andere zie je niet. De oude benedenstad, Grund, ligt achter die berg met dat witte pand erop.



Gisteren spaghetti alle vongole, spaghetti met venusschelpjes. Maar volgens mij is het, gezien het formaat, eerder iets als strandgapertjes of nonnetjes. Maar goed, het was weer enorm lekker.
Normaliter bak je de spaghetti op, continue omscheppend, met die levende gesloten schelpjes erin, en die gaan dan open en scheiden hun vloeistofjes af. Maar zoals ik gisteren al schreef, de smaak van beestjes + vocht was perfect.
In dit geval beginnen we met vongole uit te laten lekken en vocht te bewaren.



Kook spaghetti (ik had linguine, platte spaghetti), giet af, spoel koud (in mijn geval; anders kan ik niet koken en werken tegelijkertijd) en hussel er wat olie door.
Olijfolie, sjalot, knof, forsch platte peterselie (AH), althans de grofgehakte blaadjes dan.
Wat witte wijn en wat van het vocht, wat inkoken, proeven, meer?
Sla aanmaken (ik had eikeblad) met hazelnootolie en witte balsamico (condimento balsamico bianco).
Linguine in de saus opwarmen, daarna de vongole.



Vanavond geen idee want ik ga bij vrienden koken en die weten dat ze niks moeten inkopen want als ik daar de koeling en de kastjes opentrek kan ik wel voor 'n week koken. Met het kroost en de buren derbij...

Zag gisteren Apocalypto. Het grote middenstuk is heel aardig, het begin is traag en het einde flauwekul.
Zag ook, nou ja, begon er welgemoed aan, Pulp fiction. What a shit...
Herzag, eergisteren of zo, Poltergeist. Blijft een goeie film.

Mijn werk af en toe onderbrekend speel ik (Windows 7) Mahjong. Vandaag 27e keer Spin. Eindelijk een keer gewonnen!



Dit is die Ardenner ham uit Namen, ham van de Sûre, een Ardennen riviertje. Had ik dat niet al gepost? Herinner me vaag een opmerking over "vreemd uitgesneden". Super lekker en helemaal niet duur, dat wel...

Recept
Kabeljauw-tong
Een stuk of acht tongen per persoon. Wassen, iets drogen.
Door bloem met daarin zout en peper halen.
In reuzel omscheppend sauteren tot goudbruin.
Kabeljauw-wangetjes, Baskisch (kieuwspier)
Bak in olijfolie ui en knoflook.
Wangetjes erbij, even snel rondom aanbakken, visbouillon erbij, citroensap en peterselie.
Laat roerend inkoken op niet te hoog vuur.
Idem in groene saus
Olie, ui, knoflook en stukjes groene peper op pekel (bij de Turk of
zelf maken; search the blog, ook op guindillas).
Even roerend laten garen.
De wangetjes erbij en vijf minuten, regelmatig roerend aanbakken.
Paneermeel erbij, zeer forsch fijngeknipte platte peterselie, witte wijn, peper en zout.
Aan de kook laten komen en vijf minuten zachtjes door laten koken.



Kabeljauw-"wangetjes", typisch Baskisch, Kokotxas [kookÒtsjas].
Vroeger, ik spreek nu van lang geleden, zo lang geleden dat je nauwelijks nog een visboer in Nederland kunt vinden die weet wat ik bedoel, was het ook veel gebruikt in Nederland. Kibbeling! Dat hoort met "wangetjes"...
Op foodlog.nl kreeg ik ooit ruzie met allerlei enorme schapekoppen, toen ik dat vermeldde. Niet moeilijk om daar ruzie te krijgen trouwens. Zijn allemaal van die milieutypes met spuitersogen. Een kwaakhoofd brult wat, je legt uit dat het klets is en hij begint nog harder te brullen.

Er schuilen daar trouwens ook enkele van die zeer oude dames die eeuwen geleden in NRC de kookrubriek schreven. "Toen ik laatst in Tunis met Mohammed op een terras zat, over de zee, met daarin kleine zeilbootjes, en de maan en de sterren gereflecteerd, uitkijkend, vertelde hij mij hoe zijn moeder vroeger awahoeloehoele bakte als zijn vader zijn eerste suikerriet had geoogst..." Je ziet ze kwijlen...

Lullen wow, koken nop of overschrijven.



Luister nu naar de 1712 Overture. Ieder eerlijk mens die wel eens met genoegen de Ouverture 1812 beluistert zou eerst eens de 1712 Overture moeten beluisteren, om attent gemaakt te worden op het aan primitieve gevoelens rakende karakter van Tsjaikovski, of hoe schrijf je dat.
Hier (alle links hier in een nieuw venster)! Nou ja, de muziek dan, en redelijk acceptabele beelden ernaast.
Schleptet hier.
Figaro hier.
Serenade for three hier en het verwante Variations hier. Geniaal. De muziek én de enscenering ervan. Ik bedoel: beide is bedoeld geschreven. Ik bedoel: bij het schrijven is én aan de muziek én -goed- aan de enscenering gedacht.
Itzhak Perlman en P D Q Bach (Peter Schickele) hier.

O, de muziek van Sesam straat is ook van hem. En serieus werk hier. Schickele is die dikke rechts.

Interview hier.