zaterdag 5 maart 2011

Drogist,


tiepe vraagt spuitbus tegen insecten, of het vliegende of lopende zijn, lopende, krijgt een bus tegen mieren en vlooien. Zegt ie Niet tegen spinnen dus? Zeg ik Spinnen zijn geen insecten. Hoezo dat spinnen geen insecten zijn. Ik zeg Zijn krabben en kreeften insecten? Nou, nee. Ik zeg Dan spinnen dus ook niet want dat is dezelfde familie, de Geleedpotigen. Nou, dat vonden ze maar raar...

Becommentarieerde dat in de kroeg en vertelde dat schorpioenen ook bij de Geleedpotigen horen. En dat toen ik als herder werkte, je soms schorpioenen holen zag, gat in de grond. Daar piste je dan in. Gingen ze sissend en naar opzij lopend er van door.
Nooit gebeten. Wel door een honderdpoot. In m'n voet. Een collega in bed op z'n borst (ik had de poten van m'n bed in bakjes water staan). Die collega zegt "En toen had ik drie tieten!" Refereert aan een verbastering van de proost-uitdrukking ¡Salud, dinero y amor!, gezondheid, geld en liefde. Verbastering luidt ¡Salud, pesetas y mujeres con tres tetas!, gezondheid, peseta's en vrouwen met drie tieten.

Zo kan ie wel weer.



Dit is het huisje waar die poten van het bed in kommen water stonden. Nou ja, de verkeramiekte versie dan dus. Dat gat onder de schoorsteen dient om rook af te voeren die de tent in sloeg als de wind verkeerd stond. Als de wind verkeerd stond moest je eigenlijk het dak op klimmen en die plaat op de schoorsteen anders leggen. Maar na fors wat wijn was dat niet aan te raden...

Carnaval... Gelukkig gaat dat aan mij voorbij. Twee theorieën. Carrus navalis, schip op wielen, oude Rome, optocht, feest. En Carne vale, vlees vaarwel.

Ff maar wat culinairs eerst, want ik heb tig niet-culinaire notities, dusdanig dat ze zeker niet vandaag allemaal ter sprake komen.

Recept
Kaastaart van vier soorten kaas
Verkruimel 300 gr Mariakoekjes met een deegroller.
Werk dat kruim door 150 gram boter en werk daar twee eetlepels gele basterdsuiker door en het sap van een citroen.
Maak van dit mengsel met iets melk een zwaar deeg.
Bekleed een vlaaivorm met dit deeg (eventueel door steeds plakjes te maken van een bolletje deeg etc.).
Breng 250 cc melk bijna aan de kook, met daarin een scheut room, 50 gram rookkaas (liefst Idiazabal, maar ja...), 25 gr harde schapenkaas en 25 gram harde geitenkaas, alle kaas geraspt.
Laat, roerend, de kaas smelten op half-hoog vuur.
Klop vier eigelen smeuïg met 100 gram basterdsuiker en werk daar dan 300 gram verse kaas of roomkaas door.
Klop vier eiwitten iets stijf en ga dan verder met kloppen, steeds wat van -slechts- 100 gram basterdsuiker-mengsel toevoegend.
Werk het eigeel-kaasmengsel door de melk en giet in een koude kom.
Werk er voorzichtig spatelend het eiwit door.
Stort dit mengsel op het deeg en bak een dik half uur op 180 graden.
Bestrooi de taart met poedersuiker.



Omgeving Mudam (Musée d'Arts Modernes), Place de l'Europe, op de Kreuzberg bij Luxemburg stad. Nevelig weer maar dat kan ook mooi zijn. Links weer die Philharmonie van laatst. "Bestrooi de taart met poedersuiker"...

Uhh, de planning is weer helemaal gewijzigd. Vanavond kwartels, gewelde vijgen, saus van gevogeltefond, paddestoelenstelen, weekwater vijgen. Kwartels aanbraden en in gezeefde saus, mét soepgroenten pocheren. Friet.
Morgen bladerdeeg uit de oven, gevuld met champignons en geweekte gedroogde paddo's, Gorgonzola, gedroogde tomaat...
Overmorgen een creatie met tempeh, naan, bosui. Zo.

En nou ga ik eten, nou ja, koken, en we zien wel of ik nog wat schrijf. Verkeer iig in de fraaie positie dat ik tig notities voor berichtjes heb liggen. Afgezien nog van de tig pics Luxemburg en Namen...



Station Luik...

O ja! Er moest weer eens een tube komen, een buis. En liep vandaag naar de kroeg in een lentejas in lenteweer en dacht aan Veronica! De lente komt! Hier (alle links hier in een nieuw venster). Niet makkelijk te vinden als je niks met de ovewhelmende André Reuk te maken wil hebben.

Ennuh, ik meende me te herinneren dat er in Ik wou dat ik twee hondjes was een parodie stond op Een nieuwe lente, een nieuw geluid. Maar dat is niet zo. Ik was denk ik in de war met

Rozen verwelken
En schepen vergaan
Dus lig niet te melken
Maar doe er wat aan

Coos Neetebeem (Drs. P.)

Kocht, en kreeg binnen The story of Maths. 4 uur DVD. NRC uitgave. Lijkt me erg interessant. Piramiden, hiëroglyfen, Islamitische non-figurative decoraties, Hindu tempels... "Wiskunde als fundament van onze beschaving". Kijk.



De leukste kroeg van Namen.

Vergeleek chocolade "extra bitter" van Super d B met AH. S d B smaak meer impact, AH meer na-zingend. Dus als je kleine stukjes eet, zoals ik vóór het slapen gaan en net voor het tanden poetsen, dan kan je beter S d B nemen.

's Avonds als ik slapen ga
Volgen mij veertien engeltjes na
Twee aan mijn hoofdeind
Twee aan mijn voeteneind
Twee aan mijn linkerzij
Twee aan mijn rechterzij
Twee die mij dekken
Twee die mij strekken
Twee die mij wijzen
Naar 's hemels paradijzen

Ja hoor, opa...



Oude bovenstad.
Tekst lijkt op Mir bennet en mir blevet, of hoe was het ook weer. Kuifje.
Maar komt op hetzelfde neer. Mijn lijfspreuk, zeg maar. Geen gedoe...