woensdag 9 maart 2011

Jezus!




Eerst ff, voordat ik aan Jezus begin weer wat foto's van Luxemburg, gebruikt voor de Flash cursus, want het bericht hierna vloeit me moeilijk uit de toetsen.

Op de foto hierboven heb ik een tekst toegevoegd, en dan kan je dat Photoshop bestand uploaden in Flash met behoud van de aparte tekstlaag die daarna in Flash nog te bewerken is.
Dit is de mooiste winkel van de stad. Drie winkels vlak bij elkaar, Place d'Armes. Deze patisserie - chocolaterie, daarnaast brood wijn en kaas, en ietsje verder, onderdoorgang richting Place Guillaume II vissen en schaaldieren ad libitum.

"Jezus!" nu, goddomme...
S schrijft
Ik ben de pineut, heel erge pech, ik heb een ongeluk gehad afgelopen december en nu is mijn reukzenuw gedeeltelijk afgescheurd. Anosmie door hersenletsel. Flauw gevallen van de fiets. Black out. Zomaar.
En heel dramatisch verhaal, ben flink afgevallen en kan niet meer genieten van eten en drinken, als ik wat ruik is vervormd in een chemische reuk en smaak dus ook.


Jezus, S...

Er is nu ook een boek uit, Koken met al je zintuigen, van Joke Boon, zij heeft net als ik Anosmie, alleen zij al heel haar leven en ik 3 maanden. Google maar even als je zin hebt.
Zij kookt op kleur, structuur, en zoetzuurzoutbitter sensatie net als ik nu.
Tja hard op je achterhoofd vallen kan fataal zijn.
Ik snap dat het voor jou helemaal een nachtmerrie zou zijn, geen reuk en smaak meer, dus ga nooit schaatsen, dronken op de fiets, of flauwvallen...
Het enige wat ik kan drinken is Pernod, dat geeft nog iets lekkers, wijn is after-shave geworden, erg hè..


Jezus...
Maar goed, ik heb artrose in m'n knie door een ongeluk, en zie maar met een oog, dus schaatsen en fietsen doe ik toch al niet S. Dronken zijn wel natuurlijk, maar niet schaatsend of op de fiets dus. Gewoon thuis...
Jezus... (Uhh, je ken beter alles hebben wat ik hep dan dat wat jij hep...)

De rest van je mail beantwoord ik separaat...

Heb je al met de "vijfde smaak" geëxperimenteerd?



Ik ga gewoon door met m'n blog ondanks dat ik van het bericht van S. van de kaart ben. Wat moet ik anders. Gaan schiften?
Station Luik. Die Flash tiepes moeten langs die grote boog tussen blauw en grijs een treintje laten lopen. Een stoomtreintje verdomd! Nou jullie weer...

Recept, verzoek.
Niet al te dunne karbonade aan beide kanten in hete boter dichtschroeien. Lager vuur, andere kant, wat garen, andere kant. Het vlees moet niet stijf worden, maar richting stijf beginnen te worden (we hebben het voor alle duidelijkheid over karbonade, enkel dat).

Uhh je hep voor biefstuk Bleu (blauw)/rauw; saignant (bloedend)/weinig doorbakken; au point (op het punt)/ normaal, en bien cuit (doorbakken)/ jawel, doorbakken. En kijk, dat meet je door er je vinger in te prikken. En die vier stadia moeten dan precies voelen als de volgende vier stadia. Wijsvinger tegen duim, prik met je andere wijsvinger in de muis van je duim. Middelvinger, prik..., ringvinger, prik..., pink, prik... En voor een kotelet mik je op tussen middelvinger, ietsje ietsje richting ringvinger.

Weer wat geleerd!



Williams naar de beurs!

Maar goed, die kotelet dus.
Uit de pan en in alufolie warm houden.
In de pan een klets mosterd (eetlepel per kotelet). Wel een beetje goede mosterd. Doe maar grove, maar dan geen hete Groninger. Limburgse of Goudse of zo. Rondroeren op laag vuur. Scheut droge witte wijn, hoog vuur, inkoken, laag vuur, scheutje room, klaar is Kees.



Gisteren
Zeekraal, gerookte zalmblokjes, mihoen.
Pocheer zeekraal (zonder zout!), giet af, spoel koud.
Sauteer zalmblokjes kort en snel in hete boter, uit de pan, uitgespreid laten afkoelen tegen doorgaren.
Kook mihoen. Had ik weer de verkeerde gekocht, supermarkt, die je een paar minuten moet koken en in de gaten moet houden. Je moet die uit de toko hebben: in kokend water, enkele seconden, afgieten, klaar. Maar goed.
Olijfolie, sjalot, gerookte knof (ik ben er nog steeds niet achter hoe dat echt effectief toe te passen).
Grove witte peper.
Witte wijn, room, inkoken. Proeven.
Mihoen in de saus opwarmen.
Saus in twee delen splitsen; een deel = zalm opwarmen, 2e = zeekraal.



Plande de komende dagen trouwens twee herkijkingen, Poltergeist en Der Untergang.

Gezeur nu.
Foam hier (alle links hier in een nieuw venster). Hier moet het ook te vinden zijn, maar dan moet je eerst je haar paars verven, groepsseks hebben, links stemmen, blowen, demonstreren, Vrij Nederland lezen en vooral erg dom zijn.
Thérèse Schwartze hier.
Beatles Alkmaar hier.
Volg de Vos hier. Parende vossen, gatsie. Ennuh laden van de site kan ff duren natuurlijk, vanwege dat paren, ik bedoel, ze zijn niet de hele tijd aan het paren, mag ik aannemen, of gaat het daar niet om? Moet ik dan twitteren of zo? Of Faceboeken??
Beestachtig Den Haag hier.
Jan Gossaert hier. Kijk eens wat een design van de website. Zonder het in Nederland gebruikelijke gehijg en geschreeuw.



En wat is dit? Kijk...
Dat is geen overreden grote slak, dat is, ik vond het in een potje bij Super d B vandaag, een plak aubergine, gegrild, daarna zongedroogd en daarna met knof, kruiden, olijfolie en Spaanse peper in een potje gestopt.
Tsja. Proefde het. Tsja. Iets waaraan je moet wennen... Komen we op terug.