zaterdag 19 maart 2011

Skrei




hier (alle links hier in een nieuw venster) en hier.
Deed me denken aan die erg naar jodium smakende niet-migrerende kabeljauw die die vent af en toe voor me meebracht uit Noorwegen. Maar ja, die vent kan/mag niet meer autorijden, heb vliegangst ook nog, dus dat vissen in Noorwegen, dat is finito.
Uhh, die 1e link, dat is te laat, dat weet ik, maar je hep de gegevens, wil je zelf de mailings ontvangen.



Gisteren
Quorn, gandules/chicken peas, paprika
Zuid Amerikaans moest het worden ("Quorn Zuid Amerikaans!"), dus komijn en chili's.
Die bonen uitlekken, als ze uit blik komen en dat zal wel.
Frituur Quorn. Kort. Net als tofu, maar dat vertelde ik al, "lekt het weg" als je te lang frituurd. Uhh, het wordt niet bruiner, maar wel kleiner.
Olijfolie, sjalot, knof, lombok...
Flink fijngewreven komijn, wat vers gemalen korianderzaad, ietsje geplette piment.
Wat witte wijn en iets medium sherry..., proef.
Paprika-stukjes...
Die bonen, ff, en serveren met de in de magnetron opgewarmde stukjes Quorn. Omdat het knapperige korstje ervan (gefrituurd) direct weg is als je ze in saus dumpt.
Serveer met fruitjes erover.



Recept
Kalfsmedaillons "omgekeerd"
Waar je weinig meer van hoort, dat is van gekookt vlees.
Kook kleine kalfsmedaillons in een pan met zo weinig mogelijk zeer hete bouillon snel gaar.
Serveer met mayonaise, gemengd met citroensap en tonijn uit blik (op water).
Dit is een warme versie van Vitello Tonnato.

Ik lees heel graag Sue Townsend. Hier. En zag in ene dat er een nieuw -voor mij althans- boek uit is, Queen Camilla. Begon er gisterenavond in. Mwahh, voorlopig...

Zag Rear window, Hitchcock. Begint nogal "moeilijk" en daarna blijft het onduidelijk waarover het gaat. Dat moet je blijkbaar raden. Soort film waarvan ik als Asperger niks van begrijp. Maar later, toen het eindelijk spannend werd, toen begon ik wat te begrijpen. Niet dat ik me nog herinner wat, dat niet...



Zuurkool vanavond wordt enorm lekker.