woensdag 16 maart 2011

Vergat natuurlijk


te becommentariëren dat die Chen pi saus van gisteren natuurlijk de Chinese versie is van Canard à l'orange... Later nadenkend en me de geur herinnerend en aan het potje ruikend bedacht ik dat er ook wel Szechuan peper in zat, ook een citrusvrucht trouwens. En ja hoor, als je de flauwekul recepten met sinaasappelsap overslaat vind je bv. dit (alle links hier in een nieuw venster). Met "beef", maar goed.



Beef Chen pi

Moest trouwens aan Professor Pi denken en zo aan het getal Pi en zo aan mijn mislukte poging om in Flash een cirkel zich te laten transformeren in een vierkant met hetzelfde oppervlak, de zogenaamde Kwadratuur van de cirkel. Hier. Maar dat lukt dus niet, althans niet perfect, omdat je bij de berekening van het oppervlak van die cirkel dus Pi nodig hebt, en dat heeft een oneindig aantal cijfers achter de komma. Pi, of beter π:
3,1415926535897932384626433832795.........................

Uhh, laat ik wat duidelijker zijn. Je kan in Flash een cirkel tekenen, het oppervlak berekenen en dan die cirkel vervormen tot vierkant met hetzelfde oppervlak, maar dat is theorie. Je kan niet een cirkel én een vierkant maken met hetzelfde oppervlak en dan Flash zeggen "Vervorm A tot B".



Professor Pi

Ff wat hards. Iemand schreef me, ik meldde dat al, dat Klinkhamer zo'n groot schrijver is. Kocht via boekwinkeltjes.nl De hotelrat. Leidsch Dagblad: "De gelijkenis met het werk van Céline is treffend". NRC: "Ik geloof niet dat er veel boeken in het Nederlands verschenen zijn die Gehoorzaam als een hond [een ander boek dus] kunnen evenaren in provocatieve razernij, smeerlapperij en obsceniteit". UN, weer over die hond: "...het is zo authentiek als de hel". Nou ja, misschien heb ik van zijn twee boeken het verkeerde gekozen, maar die hotelrat is drie keer niks.
"De nu [??] hoogzwangere vrouw kreeg bij het verdelen van het vlees niets meer. Zwijgend en met ogen waarin de honger flikkerde [wow], kauwden de mannen op het taaie vlees [gelul; dat soort volk heeft geen kiezen], zonder acht te slaan op de smeekbeden van de vrouw. Verzwakt door honger, duldden zij haar omdat ze warmte gaf [foute constructie met dat "verzwakt"] als ze dicht opeengedrongen [fout woord] sliepen."
Wat een shit...



Gerookte knof, Super d B, mirakelserwijze. Foto niet scherp, maar ja...

Links over duurzaamheid
Bouwen met restmaterialen en afval hier.
Duurzaamheid is... hier.
Verder Karen Vlieger hier.

Radionieuws gisteren. Boekenbal. "honderden schrijvers". Huhh??

Zag Ettore Scola, C'eravamo Tanto Amati. "Wij waren zó verliefd"? Maar goed, niet slecht, maar meer een soort "Franse film" (Gerard Reve!). Hoe ik daar op kwam? Simpel. Wilde ("eetfilm"? dat werd me verteld) Brutti, sporchi e cattivi zien en die stonden op dezelfde bieb disk.



Dendrobium

Kocht bij AH Morbier, heel fraai Frans kaasje. Search the blog. Het lijkt dat er een blauwschimmel-laagje in zit, maar dat is as. Je maakt kaas van de ochtend melk, as erover tegen uitdrogen, kaas van de middag melk erover. Dus als het echte is (nauwelijks te krijgen) hebben die twee lagen een verschillende kleur en vetgehalte.
Ik kijk, als ik een kaasje moet kopen en ik ga niet naar Groningen (Van der Ley!), bij AH altijd naar wat afgeprijsd is. Logisch. Dat is goedkopen én beter gerijpt, toch?! Zo vond ik die Morbier. Hier.



Skrei hier.

En nou ga ik ete en naar me nes...